”Olen aina ollut kiinnostunut lentokoneista. Aikoinaan lentoasemalla työskennellyt kaverini koki, että sopisin lentoasemalle töihin hyvin, koska olen jämpti. Nyt olen työskennellyt maahuolintayhtiö Swissport Finlandin asematasotyöntekijänä kymmenen vuotta. Ensimmäiset viisi vuotta tein töitä vain talvisin, viimeiset viisi olen paiskinut hommia ympärivuotisesti ja samalla ottanut haltuun uusia työtehtäviä.
Jäänpoisto on henkisesti yksi vaativimmista työtehtävistä, sillä täytyy olla sekä nopea että tarkka, mikä luo kovan paineen. Jokaisen konetyypin ominaisuudet tulee opetella ja muistaa, sillä eri konetyypeillä on eri vaatimukset puhdistuksen suhteen.
Jään poistaminen on tärkeää, sillä jää, lumi ja huurre muuttavat pintojen ominaisuuksia ja vaikuttavat esimerkiksi nostovoimaan, lentoonlähtönopeuteen ja sakkausnopeuteen. Ne voivat myös lisätä polttoaineen kulutusta jopa viisi prosenttia.
Lumisadepäivän sattuessa jään poistaminen on erityisen haastavaa. Silloin puhdistan lentokonetta jäänpoistoautosta käsin ja olen radion avulla yhteydessä sekä koneen kapteeniin että muihin jäänpoistoautoihin. Samalla varon muita asematasolla liikkuvia ajoneuvoja ja ihmisiä.
Yhden lentokoneen jäänpoistoon kuluu 3–15 minuuttia, riippuen koneessa olevan jään, lumen ja huurteen määrästä sekä sääolosuhteista. Jos koneen runkokin pitää pestä, pidentää se pesuaikaa 2–8 minuuttia. Samaan aikaan jonossa on yleensä liuta muita koneita odottamassa.
Jäänpoiston lisäksi me huolintayhtiön asematasotyöntekijät muun muassa pakkaamme ja puramme matkatavaroita ja rahtia sekä siirrämme lentokoneita. Parasta työssä on loistavien työkavereiden ohella se, että saa olla ulkona. Olen aina tykännyt työskennellä taivasalla, oli keli mikä hyvänsä.
Useamman sadepäivän jälkeen sitä toki toivoo, että voisi se aurinkokin välillä paistaa. Mukavinta on kesäisin: shortseissa ja T-paidassa täällä saa hienon lentokenttärusketuksen. Osa siitä on tosin lentokoneiden moottorien tuottamaa likaa, joka päivän päätteeksi valuu suihkuveden mukana viemäriin.”