Ensimmäinen vaaratilanne sattui 23. tammikuuta. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan lennonjohto antoi tilanteessa matkustajalentokoneelle lähtöluvan kiitotielle, jonka alueella oli samanaikaisesti luvallisesti kolme työkonetta.
Toinen vaaratilanne sattui 24. tammikuuta. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan liikesuihkukone rullasi Helsinki-Vantaalla lennonjohdon ohjeiden vastaisesti kiitotielle, jolle oli laskeutumassa luvallisesti matkustajalentokone. Lennonjohto kuitenkin puuttui tilanteeseen.
Finavian lentoasemilla lennonjohtopalveluista vastaa nykyisin ANS Finland, joka omalta osaltaan huolehtii lentoliikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta. Finavia on pyytänyt ANS Finlandilta oman selvityksen vaaratilanteista.
– Vaikka tilanteissa ei ole sattunut mitään, ne ovat olleet vakavia. Meille on tärkeää, että tilanteet selvitetään tarkkaan ja että selvitystyön ansiosta lentoturvallisuus paranee entisestään. Finavialle lentoliikenteen ehdoton turvallisuus on ensisijainen lähtökohta kaikissa olosuhteissa, sanoo Finavian riskienhallintajohtaja Juha-Pekka Pystynen.
Vakavista vaaratilanteista huolimatta lentäminen on monien arvioiden mukaan yksi turvallisimmista liikennemuodoista.