Lentokoneita, busseja, huolto- ja catering-autoja, matkalaukkukärryjä... Helsinki-Vantaan asematasolla – eli alueella, jossa lentokoneita pysäköidään, lastataan, tankataan ja niiden kyytiin noustaan – ajaa päivän kiireisimpinä tunteina satoja ajoneuvoja.
Kaikki ajoneuvot ja henkilöt siirtyvät asematasolle aina turvatarkastuksen kautta, ja sekä ajoneuvot että niiden kuljettajat tarvitsevat alueelle oman luvan.
Jokainen kuljettaja on suorittanut Finavian ajokoulutuksen, sillä asematason säännöt ovat pilkuntarkat ja poikkeavat tavallisesta liikenteestä. Ilma-aluksilla on esimerkiksi aina asematasolla etuajo-oikeus, ja niihin on pidettävä turvaetäisyys, joka riippuu tilanteesta ja ilma-aluksen koosta.
Poikkeustilanteissa ensimmäisenä paikalla ovat Finavian marshallerit.
– Marshallerit valvovat koko asematason ajoneuvoliikennettä ja opastavat lentokoneita oikeille pysäköintipaikoille, Finavian asematasopalvelun päällikkö Sami Simola kertoo.
Finavia myöntää ajoluvat
Perusvaatimuksena asematason ajolupaan on B-luokan ajokortti, lentoaseman henkilökortti sekä työtehtävä, jossa ajotarve asematasolla on säännöllinen.
Ajoluvallisia henkilöitä on tällä hetkellä hieman yli 4 000, ja määrä on tasaisessa kasvussa, kun lentoaseman yritykset palkkaavat lisää henkilökuntaa vastatakseen lisääntyviin liikennemääriin.
– Ajoluvan suorittaminen alkaa verkkokurssilla, jossa käydään läpi asematasolla liikkumisen perusteet. Sen jälkeisen teoriapäivän kokeesta on saatava vähintään 80 % oikein, jotta voi aloittaa ajoharjoittelun. Koko asematasoalueella liikkuminen vaatii vähintään neljä ajotuntia ennen ajokoetta, jonka ottaa vastaan Finavian Apron Servicen maaliikennekouluttaja, Sami Simola listaa.
Ruuhkatunteina työmaaliikenne minimissä
Kiireisimmät hetket asematasolla osuvat matkustajapiikkien ympärille: aamun lähtöruuhkaan, iltapäivän ruuhkahuippuun ja illan paluuruuhkaan.
– Hiljaisempina tunteina tehdään koneiden siirtoja, huoltoja sekä esimerkiksi siivousta. Aamuyölläkin asematasolla liikkuu charter-, rahti- ja liikelentokoneita, Sami Simola kertoo.
Osana Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaa asematasoa peruskorjataan kesäkausina 2018–2020. Lisähaastetta liikkumiseen tuo myös lentoaseman laajennustyöstä aiheutuva ajoneuvoliikenne.
– Työmaaliikenteelle on asetettu aikaikkunoita siten, että se vaikuttaisi ruuhka-aikojen lentoliikenteeseen mahdollisimman vähän.
Turvallisesti säässä kuin säässä
Asematason liikennesäännöt muuttuvat tarvittaessa sään mukaan. Huonolla säällä hyvän valaistuksen, liikennemerkkien ja kylttien merkitys korostuu entisestään.
– Ääriolosuhteissa kuten lumimyrskyssä koko asematason nopeusrajoitus lasketaan 30:sta 20:een kilometriin tunnissa erikseen sytytettävillä Weather Alert -kylteillä.
Lumi on Helsinki-Vantaalla normaali elementti, ja marshallerit koordinoivat Asematason toiminnasta vastaavan Apron Controlin kanssa tottuneesti esimerkiksi muiden ajoneuvojen siirtoja, jotta aura-autojen kuljettajat pääsevät hoitamaan tehtävänsä.
Finavian ympäristötavoitteet näkyvät myös asematasolla, jossa ajoneuvot ja kalusto muuttuvat kovaa vauhtia sähkökäyttöisiksi tai siirtyvät uusiutuvaan polttoaineeseen. Finavia tukee vähäpäästöisempään liikenteeseen siirtymistä rakentamalla lentoasemalle sähköajoneuvojen latauspisteitä.
– Sähköllä liikkuvat tällä hetkellä esimerkiksi lentokoneita pysäköintipaikoille opastavat Follow Me -autot. Toimintavarmuuden vuoksi autot ovat hybridejä, jotka kulkevat tarvittaessa polttomoottorin voimin. Näin taataan turvallisuus myös silloin, jos marshallereilla on peräkkäisiä tehtäviä niin pitkään, että välissä ei ehdi jättää autoa latauspisteelle, Sami Simola summaa.
Katso Hyvien asioiden ketju -video Finavian vastuullisuudesta.