Lentoasemilla työskentelevät turvatarkastajat valvovat ihmisten ja tavaroiden turvallisuutta. Airpron rekrytointikoordinaattori Roope Koskisen mukaan turvatarkastajan työn näkyvin osa on matkustajien ja käsimatkatavaroiden läpivalaisu ja tarkastaminen ennen porttialueelle siirtymistä.
Osa työstä jää katseilta piiloon. Turvatarkastukset tehdään nimittäin myös ruumaan meneville matkatavaroille, lentorahdille, ajoneuvoille, lentoaseman henkilökunnalle sekä myymälöihin menevälle tavaralle.
– Kyse on pohjimmiltaan asiakaspalvelutyöstä. Lentokentällä tapahtuu kellon ympäri, ja tiimityöskentely on tekemisen arkea, Koskinen toteaa.
Turvatarkastajan työ kiinnostaa. Airpro työllistää noin 500 turvatarkastajaa, joista pääosa on kokoaikaisia, vakituisia työntekijöitä.
Koskinen kertoo, mitä ominaisuuksia turvatarkastajalta vaaditaan ja millaisia väärinkäsityksiä työhön usein liittyy:
Mitkä ovat keskeiset vaatimukset turvatarkastajaksi pyrkivälle?
– Keskeistä ovat positiivinen asenne ja persoonallisuustekijät. Hyvä turvatarkastaja on reipas, kielitaitoinen, asiakaspalveluhenkinen ja työtä pelkäämätön. Työtä tehdään hyvin sosiaalisessa ympäristössä: samassa vuorossa kohtaa kymmeniä kollegoita ja satoja tai jopa tuhansia matkustajia. Edellytämme kaikilta työntekijöiltä sitoutumista hyvään asiakaspalveluun.
– Koska työ on vuoro- ja seisomatyötä, vaihtelevina työaikoina, turvatarkastajilla tulee olla hyvä fyysinen ja psyykkinen työkyky. Vuoro voi kestää neljästä kahteentoista tuntiin. Aamuvuoro alkaa jo neljän ja viiden välillä, mikä tuottaa joillekin vaikeuksia.
Millaisen koulutuksen turvatarkastaja käy läpi? Kuinka kauan kestää, ennen kuin pääsee tositoimiin?
– Uuden turvatarkastajan koulutus ja perehdytys kestää yhteensä neljä viikkoa. Kun turvallisuusselvitys on tehty ja kulkulupakortti myönnetty, ilmoitetaan tästä valitulle ja sovitaan työsuhteen aloituspäivä. Kokelas ilmoitetaan Airpron järjestämälle turvatarkastajien peruskurssille, johon kuuluu viisi päivää koulutusta luokkahuoneympäristössä. Tämä koulutus antaa minimivalmiudet turvatarkastajan työhön. Kurssilla suoritetaan myös kirjallisia kokeita, jotka tulee läpäistä ennen kuin työsuhde astuu voimaan.
– Teoriaopintojen jälkeen suoritetaan kolmen viikon perehdytysjakso, jossa nimetty perehdyttäjä käy aloittelijan kanssa kaikki työtehtävät ja -pisteet läpi käytännön valmiuksien kartuttamiseksi. Perehdytykseen sisältyy näyttökokeita, joissa osoitetaan osaaminen.
Liittyykö työhön sellaisia yllättäviä piirteitä, joista hakijat ja suuri yleisö eivät yleensä tiedä?
– Moni ei ehkä arvaa, että olemme varsin nuorekas työyhteisö. Turvatarkastajiemme keski-ikä on noin 26 vuotta. Eniten on 19–28-vuotiaita. Nuoret löytävät helposti yhteistä jutun juurta, ja työporukka hitsautuu siksi hyvin yhteen. Vanhempiakin turvatarkastajia löytyy, mutta huomattavasti vähemmän. Toivotammekin myös kokeneemman väen lämpimästi tervetulleeksi vahvuuteemme.
– Yksi seikka, josta aloittelevat turvatarkastajat saattavat yllättyä, on katseilta piilossa oleva työ, kuten ruumaan menevien matkatavaroiden tarkastaminen, joka tapahtuu matkatavaran käsittelyhallissa.
– Yllätyksenä voi tulla myös se, että poikkeustilanteet ovat tässä työssä hyvin harvassa. Työ on pitkällä aikavälillä varsin rutiininomaista.
Millaisia väärinkäsityksiä turvatarkastajana työskentelyyn liittyy?
– Moni luulee, että turvatarkastajaksi päästäkseen tai edes hakeakseen tulee olla vartijakortti tai järjestyksenvalvojakortti. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Ei tarvitse olla isokokoinen tai pelottavan oloinen, jotta voisi olla turvatarkastaja. Tarvittaessa tulee kyetä olemaan jämpti ja jämäkkä, mutta ennen kaikkea on oltava ihmisläheinen. Esimerkiksi jos on asiakaspalvelutausta vaikkapa kaupan kassalta, voi menestyä työssä oikein hyvin.
Millaisia ominaisuuksia Airpro vaatii turvatarkastajaksi haluavalta?
-
Vähintään 18 vuoden ikä
-
Nuhteeton tausta
-
Hyvä fyysinen ja psyykkinen kunto on eduksi