Ilmailualan tietotekniikkapalveluja kehittävä SITA tarjosi vuotuisessa Air Transport IT Summitissa Brysselissä vision siitä miltä tulevaisuuden lentokenttä voisi näyttää.
Tapahtumassa julkistettu projekti käyttää apunaan Microsoftin HoloLens-teknologiaa, joka mallintaa lentokentän operatiivisen tilannekeskuksen laajennetun todellisuuden (mixed reality, MR) toimintaympäristöön. HoloLens on hologrammitietokone, jonka avulla käyttäjän on mahdollista hyödyntää digitaalista sisältöä ja olla vuorovaikutuksessa hologrammimallinnosten kanssa.
Lentokentillä tätä uutta teknologiaa voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi matkustajavirtojen ennakoinnissa.
Lentokentillä tätä uutta teknologiaa voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi matkustajavirtojen ennakoinnissa. Tulevina vuosina saattaisi olla mahdollista seurata samanaikaisesti tietonäyttöjä ja lentokentän elävää hologrammimallinnosta.
SITA Labin koostama video tästä pilottiprojektista on herättänyt huomattavaa kiinnostusta sosiaalisessa mediassa. Tarkkasilmäisimmät ovat saattaneet huomata, että Helsinki-Vantaan lentoasema esiintyy simulaatiovideossa. Demoon onkin käytetty SITAn Day of Operations -teknologian keräämää syötettä, jonka on tuottanut Amorph Systems.
Helsinki-Vantaan lentoasema puolestaan hyödyntää tätä teknologiaa jokapäiväisessä matkustajavirtojen ennakoivassa hallinnassa. Vaikka sovelluksen hyödyllisyys onkin vielä teoreettisella tasolla, Finavia on kuitenkin osallistunut sen testaukseen antamalla SITAlle oikeudet tarkastella mm. Helsinki-Vantaan matkustajavirtatietoja ja terminaalikarttoja.
”Laajennettu todellisuus on osoittautunut monilla aloilla hyödylliseksi työkaluksi tiedon visualisoinnissa ja käsittelyssä. Olemme erittäin innoissamme saadessamme olla mukana testaamassa tämän uuden teknologian mahdollisuuksia,” sanoo Eero Knuutila, Finavian palvelukehitysyksikön johtaja.
Uusimmat digitaaliset trendit saattavat hyvinkin muuttaa lentokenttien päivittäisiä toimintoja ja matkustajakokemusta. Knuutilan mukaan Finavia haluaa olla aktiivisesti mukana tutkimassa näiden kiehtovien innovaatioiden tarjoamia käyttömahdollisuuksia.
Jos lentokoneiden liikkeitä, matkustajavirtoja ja lentokentillä käytävää vähittäiskauppaa tullaan tulevaisuudessa tarkastelemaan tällä uudella tavalla, muuttuvat lentokenttien tilannekeskukset silloin hyvin mukaansatempaaviksi paikoiksi. Ja ehkäpä laajennettu todellisuus on silloin tehnyt lentokentillä työskentelystä entistäkin mielenkiintoisempaa?