Ohita navigaatio

Tiesitkö tämän lentokenttäbisneksestä?

Artikkeli julkaistu
02.01.2017 klo 13:00
Arkistointipäiväys
Yritys
Lentoasemat ovat maailman kansainvälisimpiä ostos- ja palvelukeskittymiä. Vaikka useimmat lentokentät muistuttavat nykyään yhä enemmän kauppakeskuksia, ovat ne toimintaympäristönä aivan omanlaisiaan.

Myymälän pyörittäminen lentoasemalla on kauppakeskusta kalliimpaa

Lentoasemien kahviloiden ja myymälöiden hintataso mielletään usein kalliiksi, ja usein se onkin kaupungin keskustahintoja korkeampi. Merkittävin syy tälle on se, että lentoasema on toimintaympäristönä monessa mielessä poikkeuksellinen. Kauppojen ja ravintoloiden pyörittäminen on siellä kalliimpaa kuin esimerkiksi kauppakeskuksissa tai keskustan kauppapaikoilla.

Lentoasema on toimintaympäristönä monessa mielessä poikkeuksellinen.

Tavarankäsittely vie lentoasemilla usein vähintään kaksin verroin aikaa, vaivaa ja rahaa kaupungin kulmakauppaan tai lähiravintolaan verrattuna. Liike- ja varastotilat ovat lentokentillä pieniä, ja niissä voidaan säilyttää kerralla vain pieniä määriä tavaraa ja raaka-aineita.

Monet porttialueella myytävät tuotteet on kansainvälisistä turvamääräyksistä johtuen läpivalaistava, joten kerralla kuljetettavat pakkauksetkin ovat pieniä.

Esimerkiksi nämä tekijät nostavat lentoasemilla toimivien yritysten kuljetus- ja varastointikustannuksia.

Myös henkilöstökustannukset ovat lentokentillä usein muita kauppapaikkoja korkeampia esimerkiksi poikkeuksellisen pitkistä aukioloajoista, laajoista ja tiukoista turvatoimista sekä kielitaitovaatimuksista johtuen.

Kosmetiikkaa kaupunkihintoja edullisemmin

Vaikka lentoasemien hinnat mielletään yleisesti kaupunkihintoja korkeammiksi, myös poikkeuksia löytyy. Esimerkiksi kosmetiikka on lentoasemilla usein kaupunkihintoja edullisempaa. Joitakin korkealuokkaisia brändejä voi saada kentältä jopa 20% keskustahintoja halvemmalla.

Poikkeavista tekijöistä johtuen lentoasemien hintoja on ylipäätään hyvä verrata kaupunkihintojen sijaan joko muiden lentoasemien tai muiden poikkeuksellisten toimintaympäristöjen, kuten messu- ja konserttitapahtumien, hintatasoon.

Palveluita kehitetään matkustajien toiveisiin pohjautuen

Viime vuosina Finavia on panostanut Helsinki-Vantaan palvelutarjonnan kehittämiseen matkustajien toiveista käsin yhdessä kentän kaupallisten toimijoiden kanssa. Laadukkaat ja kattavat palvelut ovat osa erinomaista asiakaskokemusta.

Laadukkaat ja kattavat palvelut ovat osa erinomaista asiakaskokemusta.

Erityisesti ruoka- ja juomapalveluiden laatuun on panostettu. Finavia on kannustanut kaupallisia toimijoita suosimaan kotimaisia raaka-aineita ja lähiruokaa sekä yhteistyötä paikallisten pientuottajien kanssa. Lisäksi erityisruokavaliot ja lapsiperheet on huomioitu Helsinki-Vantaan ruokatarjonnassa entistä paremmin.

Helsinki-Vantaalta löytyy esimerkiksi leipomo, jossa paistetaan tuoretta leipää useisiin lentoaseman toimipisteisiin joka aamu. Kentältä löytyy monipuolisia ruokailuvaihtoehtoja myös esimerkiksi budjettimatkailijalle.

Helsinki-Vantaalla on nyt myös vesipisteitä, joissa tyhjän vesipullon voi täyttää raikkaalla vedellä maksutta. Lisäksi kentällä on automaatteja, joista voi ostaa vesipullon yhdellä eurolla ja halutessaan tukea kehitysmaiden lapsia Plan-järjestön kautta.

Helsinki-Vantaan asiakastyytyväisyys on noussut viime vuosina tasaisesti. Tämä näkyy muun muassa palkinnoissa ja tunnustuksissa, joita lentoasema on kahminut tasaiseen tahtiin.

Helsinki-Vantaalla toimii noin 60 yritystä, jotka tarjoavat suoraan matkustajille erilaisia palveluita, kuten myymälä-, kioski-, kahvila- ja autonvuokrauspalveluita. Finavia kilpailuttaa kaikki lentoasemalle saapuvat toimijat ja pyrkii varmistamaan, että jokaisella palvelualalla toimii useita yrityksiä.

Helsinki-Vantaan läpi kulkee vuosittain yli 17 miljoonaa matkustajaa, joista noin puolet tulee muualta kuin Suomesta.

Finavian vuosikertomus