1) Mitä tapahtuu, jos lentokoneeseen iskee salama?
Lentokoneisiin voi osua ja toisinaan osuukin salamoita, mutta koneet on suunniteltu kestämään salamaniskut. Erään arvion mukaan salama iskee yksittäiseen lentokoneeseen kerran tuhatta lentotuntia kohden. Yleensä salamanisku ei aiheuta lentokoneelle merkittäviä vaurioita, sillä niiden rakenteet toimivat tehokkaina ukkosenjohdattimina. Koneiden salamankestävyys testataan huolellisesti osana muuta turvallisuusvalidointia.
2) Miksi koneiden valot sammutaan tai himmennetään nousun ja laskun ajaksi?
Kyseessä on kansainvälinen ilmailusäännös, jonka tarkoitus on totuttaa henkilökunnan ja matkustajien silmät hämärään, jolloin he erottavat onnettomuustilanteessa paremmin varauloskäyntien valo-opasteet. Onnettomuustilanteissa matkustamon valot sammuvat. Riski onnettomuudelle on koholla nousujen ja laskujen aikana.
3) Miksi kapteeni ja perämies eivät syö samaa ruokaa?
Useiden lentoyhtiöiden säännöissä neuvotaan, että koneen kapteeni ja perämies eivät saa syödä ennen lentoa tai lennolla samaa ruokaa. Säännöllä pyritään estämään sitä, että molemmat konetta ohjaavat henkilöt saisivat samanaikaisesti ruokamyrkytyksen, mikä voisi vaarantaa lennon turvallisuuden.
4) Turvallisuussyistä lentokoneen vessan saa auki myös ulkopuolelta
Lentokoneen vessan oven saa auki ulkopuolelta, vaikka se olisi lukittu, sillä matkustamohenkilökunnan on päästävä WC-tiloihin hätätilanteessa. Vessa voidaan myös lukita ulkopuolelta, jotta matkustajat eivät pääsisi sinne nousun ja laskun aikana.
5) Lentäminen on yksi turvallisimmista matkustusmuodoista
Vaikka lentopelko on yleinen vaiva, lentäminen on monien arvioiden mukaan yksi turvallisimmista liikennemuodoista. Esimerkiksi yhdysvaltalainen National Safety Council -turvallisuusjärjestö arvioi, että todennäköisyys kuolla auto-onnettomuudessa on noin 1:114, kun taas lentomatkustuksessa todennäköisyys on kymmeniä kertoja pienempi, eli 1:9821.
Lentämisen turvallisuus on myös parantunut vuosikymmenien ajan. Vuosi 2016 oli kaikkien aikojen toiseksi turvallisin vuosi lentää vuoden 2013 jälkeen.
Lähteet: Scientific American, Tiede-lehti, Business Insider, Fortune, Aviation CV.
Miksi kaikki lentokentät näyttävät samalta? Arkkitehti vastaa