Finavia järjesti terminaali 2:n laajentamiseen tähtäävän suunnittelukilpailun, jonka tulokset julkistettiin 5. kesäkuuta 2017. Kilpailun voittajaksi valittiin suomalaisen Arkkitehtitoimisto ALA Oy:n ehdotus City Hall. Työryhmässä olivat mukana myös Arkkitehtitoimisto HKP Oy ja Ramboll Finland.
Lentoaseman maamerkiksi nousevat uuden sisäänkäynnin vaikuttava puinen katto ja edusta-alueen avara keskusaukio. Katon yhtenä esikuvana on Tapio Wirkkalan lentokonevanerista tehty Ultima Thule -veistos.
Laila Pullisen Aurinko tunturissa -teos on ollut esillä lentoasemalla vuodesta 1969. Pullisen kuparireliefi ilmentää aurinkoa ja Lapin jylhää tunturimaisemaa. Näin voi sanoa myös terminaalin eteen rakennettavasta aaltoilevasta keskusaukiosta.
Kilpailulautakunnan puheenjohtaja ja lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari Finaviasta kuvailee voittanutta City Hallia kokonaisuudeksi, jonka arkkitehtuuri on mieleenpainuvaa ja avaraa.
– Helsinki-Vantaa on vuosien saatossa rakentunut pala palalta, ja terminaalin osat edustavat eri vuosikymmenten suunnittelua ja arkkitehtuuria. City Hall kokoaa nämä kaikki näyttäväksi kokonaisuudeksi, joka tarjoaa sujuvan matkustajapolun terminaalin ovelta lentokoneen istuimelle, sanoo Haapasaari.
Tällainen laajennuksesta tulee – Hulppea lentoasema odottaa Suomeen saapuvia matkustajia
Terminaaliin rakennetaan uudisosa lähtöselvitystä, turvatarkastusta, matkatavaroiden luovutusta ja matkustajien vastaanottamista varten.
Terminaali 2:n nykyiset lähtö- ja tuloaulat muuttuvat täydellisen muodonmuutoksen jälkeen porttialueeksi. Lentoasemalle saadaan näin runsaasti lisää matkustajatilaa ja mahdollisuuksia kehittää palvelutarjontaa entistä monipuolisemmaksi.
– Uudistuva Helsinki-Vantaan lentoasema tarjoaa myös Suomeen saapuville matkustajille erinomaisen palvelukokemuksen ja myönteisen ensikosketuksen maastamme, sanoo Haapasaari.
Laajennus rakennetaan nykyisen pysäköintitalo P1/P2:n tilalle. Sen sisäänkäynti täydentyy terminaalin edessä sijaitsevalla aukiolla.
Rakentaminen käynnistyy aikaisintaan kesän 2018 jälkeen.
City Hall -ehdotuksen suunnittelijat ja tavoitteet
Suunnittelukilpailun tavoitteena oli laatia ehdotus paitsi terminaali 2:n laajentamiseksi myös lentoaseman aluesuunnitelmaksi. Näin lentoasema voitaisiin nykyistä paremmin linkittää osaksi eri liikennemuotoja.
– Helsinki-Vantaa on jo nyt paitsi merkittävä eurooppalainen lentoliikenteen solmukohta myös Suomen suurimpia bussi- ja junaliikenteen keskittymiä, jonka kautta kuljetaan Venäjälle, Tallinnaan, Baltiaan ja Pohjoismaihin, sanoo Haapasaari.
Suunnittelukilpailun voittaneen ehdotuksen takana on työryhmä, johon kuuluvat ALA Oy:stä arkkitehdit SAFA Juho Grönholm, Antti Nousjoki ja Samuli Woolston avustajinaan arkkitehdit SAFA Lotta Kindberg, Pauliina Rossi ja Petri Herrala sekä arkkitehtiopiskelijat David Gallo ja Rachel Murray. Lisäksi mukana olivat HKP:stä arkkitehdit SAFA Pekka Leskelä ja Mikko Suvisto sekä Ramboll Finlandista Jukka Sirén. Konsultteina toimivat Ramboll Finlandista Pekka Kuorikoski, Pekka Ahola, Juha Åberg, Rauno Laatikainen ja Juho Suolahti. Visualisoinneista vastasivat VIZarchin Petra Grísová, Vratislav Zíka ja Jakub Frolík.
– Lentoasemat ovat typologisesti harvoja uusia, modernin ajan rakennuksia. Matkustajat virtaavat niiden läpi kontrolloidusti ja toiminta on prosessinomaista, mutta niiden ilme ja tunnelma ovat aina tärkeitä. Lentoasema on seikkailujen lähtöpiste sekä paikka, joka toivottaa tervetulleeksi. City Hallin suunnittelussa kauneutta ja romantiikkaakaan ei ole unohdettu, sanoo Arkkitehtitoimisto ALA:n osakas Juho Grönholm.
Lue lisää Helsinki-Vantaan kehitysohjelmasta ja katso aikajanalta, miten laajentaminen etenee.
Havainnekuvat: Arkkitehtitoimistot ALA Oy ja HKP Oy