Ohita navigaatio

Suomi 100 tuo Helsinki-Vantaalle uutta suomalaista designia ja nousevia brändejä

Artikkeli julkaistu
15.06.2017 klo 06:00
Arkistointipäiväys
Matkustus
Helsinki-Vantaan suomalaisen designin tarjonta on monipuolistunut Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi entisestään. Kentältä löytyy nyt ikonisten designmerkkien lisäksi lukuisia uusia ja kiinnostavia kotimaisia brändejä.

Finavia on Suomi 100 -juhlavuoden virallinen kumppani, ja suomalaisuus näkyy Helsinki-Vantaalla ja muilla Suomen lentoasemilla ympäri vuoden monella tapaa. Finavia haluaa tarjota suomalaisille yrittäjille ja brändeille näkyvyyttä Suomen kansainvälisimmällä myyntipaikalla. Lisäksi persoonalliset kotimaiset brändit tuovat lentoasemalle uutta uniikkia tarjontaa.

Katso tästä tärpit suomalaisen designin löytämiseen Helsinki-Vantaalla!

Arctic World of Santa Claus

Arctic World of Santa Claus -elämysmyymälässä voi kokea Suomen ja suomalaisuuden uudella tavalla. Myytävien tuotteiden lisäksi matkustajat pääsevät kokemaan suomalaisen luonnon ja kulttuurin muun muassa valokuvien, videoiden ja musiikin muodossa. Elämysmyymälässä voi viettää hetken aikaa ennen lennolle lähtöä, joten myymälällä on myös ajankäytöllinen funktio.

- Elämysmyymälä tarjoaa matkustajille palan Suomea sekä mahdollisuuden tutustua Suomeen, suomalaiseen elämäntapaan ja suomalaisuuteen. Myymälän sisältö vaihtuu neljä kertaa vuodessa vuodenaikojen mukaan, joten myymälässä on aina esillä jotakin uutta ja upeaa, kertoo Santa Claus Licensingin toimitusjohtaja Petri Paarnio.

Osa Arctic World of Santa Claus –myymälän tuotteista on valittu sosiaalisessa mediassa järjestetyn Best gift from Finland -kilpailun pohjalta, johon osallistui 75 suomalaista brändiä. Asiakkaat saivat valita tuotteiden joukosta kiinnostavimmat, ja nämä tuotteet otettiin osaksi myymälän tarjontaa.

- Brändillä pitää olla tarina ja lupaus. Kilpailun avulla haastoimme myös pienempiä merkkejä miettimään omaa brändäystään, mistä he kiittelivätkin myöhemmin. Monelle vielä tuntemattomalle merkille on todella iso asia päästä myyntiin lentokentälle, Paarnio sanoo.

Arctic World of Santa Claus -myymälässä on esillä kymmeniä suomalaisia brändejä ja Suomessa valmistettuja kestävän kehityksen mukaisia tuotteita. Uusia brändejä tulee myyntiin viikoittain. Myydyimpien joukossa ovat Lastu-puhelinkuoret, korut ja kellot, Lumin laukut, Coston pipot, Pig Picturen kuvat ja kortit, Kaunisteen tekstiilit sekä Flora of Finland -julisteet. Myynnissä on myös Joulupukkisäätiön tuotteita, joista esimerkiksi Finngoldin koru- ja kellomallisto on viikosta toiseen yksi suosituimmista. Osa säätiön tuotosta osa menee hyväntekeväisyyteen.

- Moni on sanonut, että tämä on paras kauppa, missä ovat Suomessa käyneet, Paarnio iloitsee ylpeänä.

Arctic World of Santa Claus: sijainti ja aukioloajat

World of TRE

Suomalaista muotia ja muotoilua tarjoavan World of TREn pop up -myymälän valikoimasta löytyy kymmeniä kotimaisia brändejä, kuten Metsola, RH, Pure Waste, Vimma, Flow Cosmetics, Private Case, MoiMoi, Doft, Verso Design, Lovia, Putinki ja Valona.

- Suomalainen design on todella kysyttyä ja asiakkaat ovat olleet liikkeestä innoissaan. Kommentit ovat olleet hyvin positiivisia, kertoo World of TRE:n Jonna Riski.

Suosituimpia pop up -myymälän tuotteista ovat olleet Be & Livin tuikkulyhty, Klaus Haapaniemen silkkihuivit, erilaiset suomalaiset teet, Coston hatut, Tom of Finland -tuotteet sekä Kolme Designin Pupulu Teekupit.

World of TRE pop up Helsinki-Vantaalla 30.9. saakka.

World of TRE pop up: sijainti ja aukioloajat

Nordic Terveys

Suomalaisia luontaistuotteita myyvä Nordic Terveys tarjoaa asiakkailleen omien Nordic Terveys -tuotteiden lisäksi Hankintatukun ja Bioteekin tuotteita. Kysyttyjä ovat erityisesti tuotteet, joissa on mukana ainesosia Suomen luonnosta kuten mustikkaa.

- Ulkomaalaiset asiakkaamme luottavat suomalaisten tuotteiden laatuun ja puhtauteen. Saamme usein asiakkailtamme kysymyksiä, mitkä tarjolla olevista tuotteista ovat nimenomaan Suomessa valmistettuja, kertoo Nordic Terveyden Olli-Matti Nevalainen.

Nordic Terveys pop up Helsinki-Vantaalla 30.6. saakka.

Nordic Terveys pop up: sijainti ja aukioloajat

Finspiration

Helsinki-Vantaan Finspiration-myymälät tarjoavat matkustajille paitsi suomalaisia, myös Suomi-aiheisia tuotteita. Myymälöiden valikoimiin kuuluvat perinteisten matkamuistojen lisäksi esimerkiksi puusta ja villasta valmistettuja sekä jouluaiheisia tuotteita. Design-brändeistä edustettuina ovat muun muassa Magisso, Tonfisk, Lapuan Kankurit ja Ukko.

- Asiakkaat arvostavat ennen kaikkea Suomessa valmistettuja tuotteita., kertoo Maria Böhling Finspirationista.

Asiakkaiden keskuudessa suosituimpia tuotteita ovat magneetit, porontaljat ja kuksat sekä muut puusta valmistetut tuotteet.

- Asiakkailta tulee paljon positiivista palautetta suomalaisten tuotteiden kekseliäisyydestä, yksinkertaisesta ja tyylikkäästä designista sekä korkeasta laadusta. Materiaaleina on käytetty paljon puuta, ruostumatonta terästä, posliinia, villaa, nahkaa ja puuvillaa. Iso osa puisista koriste-esineistä on käsintehtyjä, Böhling jatkaa.

Finspiration: sijainti ja aukioloajat
Finspiration: sijainti ja aukioloajat

Lentoasemalta löytyvät toki myös tutut klassikot Iittala ja Marimekko.

Iittala: sijainti ja aukioloajat

Marimekko: sijainti ja aukioloajat
Marimekko: sijainti ja aukioloajat