Ohita navigaatio

Pushback, pelastusauto ja Lefa. Tunnetko Helsinki-Vantaan erikoisajoneuvot?

Artikkeli julkaistu
17.10.2017 klo 06:00
Arkistointipäiväys
Ihmisiä & Ilmailua
Esittelyssä sähköauto Lefa, työntötraktori, VIP-palvelujen luksus-Audi ja paloaseman pelastusauto.

Lentokentän toiminta on kuin jatkuvasti liikkuva palapeli, jossa tarvitaan lukemattomia erityisajoneuvoja kuskaamaan matkustajat, tavarat ja palvelut oikea-aikaisesti paikalle. Muun muassa tällaiset nelipyöräiset rullailevat lentoasemalla:

1. Pushback eli työntötraktori

Koska lentokoneita ei yleensä turvallisuussyistä peruuteta asematasolla, niiden siirtämiseen tarvitaan työntötraktoria eri pushbackia. Pushbackit hinaavat koneet esimerkiksi pysäköintipaikalta rullaustielle, portilta pysäköintiin tai siirtävät ne eri kohtaan asematasoa.

Helsinki-Vantaalla pushbackeja käyttävät eri maahuolintayhtiöt. Malliltaan työntötraktorin perä on niin matala, että se mahtuu ajamaan lentokoneen nokan alle ja tarttumaan siihen kiinni työntämistä varten. Vahvimmat malleista pystyvät siirtämään jopa satoja tonneja painavan laajarunkokoneen täydessä lastissa paikalleen.

Osa Helsinki-Vantaalla käytettävistä pushbackeista kulkee nykyisin sähköllä. Maapalveluita tarjoava Airpro otti vuonna 2016 käyttöön neljä täysin sähkökäyttöistä ja yhden hybridimallisen työntötraktorin. Sähkökäyttöiset pushbackit pystyvät siirtämään koneita yhtä tehokkaasti kuin perinteiset dieseltraktorit, mutta niiden kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat vain kymmenesosa aiemmasta.

2. Asiakaspalvelun sähköauto ”Lefa”

Finavian asiakaspalvelun käytössä olevaa Nissan Leaf -sähköautoa kutsutaan henkilökunnan keskuudessa tuttavallisesti ”Lefaksi”. 24 kilovattitunnin litium-ioni-akuillaan Lefa voi painella päivän aikana 117 kilometriä ja hoitamaan samat päivittäiset ajot kuin polttomoottoriautokin. Lefalla on ikioma latauspiste, mutta tarvittaessa se saa lisävirtaa myös Helsinki-Vantaalta löytyvistä sähköauton latauspisteistä.

Sähköauto Lefa ei tuota pakokaasua tai suoria kasvihuonepäästöjä. Auton sähkömoottori ottaa jarruttaessa ja rullatessa energiaa talteen ja palauttaa sen akkuun. Lefalla on myös oma kännykkäsovellus, jonka avulla sen sisälämpötilaa voidaan säätää. Maahantuoja ilmoittaa auton olevan 95-prosenttisesti kierrätettävä, ja sen materiaaleista viidennes on kierrätettyjä. Esimerkiksi tekstiili-istuimet on valmistettu osin muovipulloista.

3. Paloaseman pelastusauto

Finavialla on Helsinki-Vantaalla oma paloasema ja pelastuspalvelu, jolla on käytössään yksi palomestarin auto, yksi pelastusyksikkö ja neljä vaahtoautoa.

Pelastusautot ovat pääosin Finavian omaisuutta, ja niitä ajavat pelastusaseman palomiehet. Hälytyksiä asemalle tulee muutamia päivässä.

Kolme ja puoli metriä korkeat ja 33 tonnia painavat pelastusautot pystyvät suihkuttamaan katolla olevasta vesitykistä vettä tai vaahtoa 5000 litran minuuttivauhdilla. Suihku lentää noin 70 metrin päähän. Ajoneuvon alusta on suunniteltu niin, että pelastusauto pystyy paahtamaan suurella nopeudella hätäpaikalle myös kiito- ja rullausteiden välistä nurmea pitkin.

4. VIP-palvelujen luksus-Audi

VIP-palvelujen Audilla kuljetetaan kentän VIP-vieraita lentokoneelta VIP-tiloihin ja takaisin. Audin kyyti on tyylikäs tapa saattaa koneelle, joten sen penkeille pääsevät yleensä VIP-seurueiden korkea-arvoisimmat vieraat. Suuremmat VIP-porukat kuljetetaan koneille asematason tavallisilla ”plattabusseilla”. Audia kuljettavat VIP-palvelujen virkailijat, joiden täytyy suorittaa erityisajolupa, jotta he saavat ajella asematasolla.

VIP-autona toimii Audin vuoden 2017 diesel-käyttöinen A8 L Quattro -malli, jonka moottorissa on vääntöä 285 hevosvoiman verran. Mustan luksusauton ekstravarusteluihin kuuluvat muun muassa sähkösäädettävät takaistuimet, panoraamakatto, surround sound -äänentoisto ja pimeänäköavustin. Audin kyydistä löytyy myös vieraskirja, johon arvovieraiden toivotaan jättävän tervehdyksensä.

Lue sarjan edellinen osa, jossa esitellään Mörkö-Matti, marshallerin auto ja korkeakuormain.

Artikkelin kuva: Airpro