Oletko koskaan miettinyt, mistä saapuvien lentojen laskeutumisajat päivittyvät lentokenttien aikataulunäytöille ja nettiin? Tai miksi ne välillä saapuvat vasta hyvin lähellä laskeutumista? Selvitimme, miten aikataulujen päivittäminen toimii Helsinki-Vantaalla.
Alustavat lentoaikataulut julkaistaan viimeistään puoli vuotta etukäteen
”Lentoyhtiöt suunnittelevat aikataulujaan yli vuoden päähän, ja yleensä ne tulevat julkisiksi noin puoli vuotta etukäteen. Julkistamiseen liittyy kansainvälisiä kokouksia, joissa eri lentoasemien SLOT-koordinaattorit ja lentoyhtiöt sopivat keskenään aikatauluista. Aikataulukausi vaihtuu kaksi kertaa vuodessa: uusi kausi alkaa, kun kelloja siirretään kesä- tai talviaikaan”, kertoo sovelluspäällikkö Elina Kalliokoski Finavialta.
”Lentoyhtiöt suunnittelevat aikataulujaan yli vuoden päähän."
”Näihin tietoihin tulee kuitenkin usein peruutuksia, lisäyksiä ja päivityksiä, esimerkiksi lentoyhtiön kalusto- ja miehistömuutosten takia. Muutokset tulevat meidän tietoomme joko lentoyhtiöiden tai kansainvälisen SLOT-koordinaatiojärjestelmän kautta.”
Varsinainen saapumisaika arvioidaan vasta, kun kone on ilmassa
Helsinki-Vantaalle saapuu päivittäin satoja lentoja, ja lopulliset laskeutumisajat arvioidaan vasta, kun kone on noussut ilmaan edellisestä kohteesta.
”Lentoyhtiöt lähettävät kentälle liikennesanomia, joista selviää yksittäisen lennon lähtöaika."
”Lentoyhtiöt lähettävät kentälle liikennesanomia, joista selviää yksittäisen lennon lähtöaika edelliseltä lentokentältä ja arvioitu laskeutumisaika Helsinkiin”, Kalliokoski selittää. ”Lyhyillä lennoilla tämä tarkoittaa, että arvio saadaan joskus vain tuntia ennen laskeutumista. Tällä tavoin arvio on kuitenkin luotettavin mahdollinen.”
Lentoyhtiöiden lisäksi tietoja saadaan maahuolintayrityksiltä sekä lennonjohdosta.
”Lennonjohdon tutkajärjestelmien tiedoista pystytään laskemaan arvioituja laskeutumisaikoja.”
Osa lentokoneista lähettää myös matkan varrelta omia arviosanomia, kun lentoaika muuttuu olennaisesti esimerkiksi tuulien tai uudelleenreitityksen takia.
Eri järjestelmien tiedot nyt yhdessä tietokannassa
Helsinki-Vantaa otti syksyllä 2016 käyttöön uuden järjestelmän (Airport Operational Database), joka kerää kaikki eri lähteistä tulevat lentotiedot yhteen reaaliaikaiseen tietokantaan ja päivittää tiedot automaattisesti esimerkiksi nettiin ja kentän infotauluille. Tiedot päivittyvät minuutin välein.
”Koska tietokanta yhdistää niin monia tietolähteitä, lentotietojen käsittelyn automatisointiin on käytetty kymmeniä naistyövuosia”, Kalliokoski kertoo.
”Joskus lentotietoihin pitää edelleen silti puuttua manuaalisesti, jos eri järjestelmien liittymissä on ongelmia, tai tieto ei päivity oikein. Helsinki-Vantaalla tätä työtä tehdään asematasovalvonnassa.”
Lentoaseman näytöt ovat luotettava lähde
Tietojen virheellisyys tai viivästyminen johtuu Kalliokosken mukaan yleensä inhimillisestä virheestä tai lentoaikataulujen äkillisestä muuttumisesta.
Satunnaisista viiveistä huolimatta lentoaseman näytöt ja nettiaikataulut ovat silti erittäin luotettava lähde.
”Vaikka Finavia edellyttää palveluehdoissaan lentoyhtiöiltä ajantasaisten liikennesanomien lähettämistä, tämä ei aina toteudu täydellisesti. Erityisesti kohteissa, joista sanomat lähetetään manuaalisesti, voivat tiedot tulla myöhässä. Lentojen rotaatio riippuu lisäksi niin monesta tekijästä, että ennakkotietoa ei aina ole käytettävissä kuin aivan viime metreillä.”
Satunnaisista viiveistä huolimatta lentoaseman näytöt ja nettiaikataulut ovat silti erittäin luotettava lähde, josta sekä matkustajat että vastaanottajat voivat tarkastaa laskeutumisajat kätevästi.
Näin suunnitellaan lentojen lähtö- ja laskeutumisajat
Miksi kone pitää saada niin nopeasti ilmaan laskeutumisen jälkeen