Helsinki-Vantaan lennonjohdon päällikkö Karri Hannula ANS Finlandista kertoo Lentoposti.fi:lle, että Iljushin hakee koelennoilla koneelleen RNAV1-hyväksyntää nykyisen PRNAV-hyväksynnän lisäksi.
Koelennoilla lähestymisiä tärkeämpiä elementtejä ovat vakiolähtö- ja vakiotuloreittien eli SID:ien ja STARien lentäminen; ei niinkään RNAV-lähestymiset.
RNAV 1 on lähestymisaluemenetelmä, jossa voidaan hyödyntää erilaisia GNSS, DME/DME tai DME/DME/IRU -paikkatietoja. RNAV 1 -vaatimusten mukaisesti ilma-alus on 95 prosenttia ajasta vähintään +/- 1 merimailin sisällä halutusta paikasta.
Venäjän ilmailuviranomainen vaatii todennusta operaatioista kolmelta eri kiitotieltä. Tämän takia nelimoottorisella Il-96-300 -koneella tehdään lähestymisiä myös Helsinki-Vantaan suljetulle kiitotielle 15/33, jota pahaillaan peruskorjataan.
Koelentoja lennetään Helsinki-Vantaalla lentoaseman ruuhka-aikojen ulkopuolella kello 9.30-14.00 ellei lennonjohdon kanssa sovita muusta toiminnasta. Lentoja on määrä jatkaa aina 24. heinäkuuta saakka.
Tällaiset koelennot eivät ole mitenkään uutta toimintaa Helsinki-Vantaalla. Aiemmin lentosemalla on käynyt viisi venäläiskonetta. Niistä yksi on ollut niin ikään venäläinen Sukhoi Superjet SSJ100.
Myös eurooppalaisvalmistaja Airbus on tehtyt koelentoja A320neo- ja A350-900 XWB -koneillaan Helsinki-Vantaalla sekä muilla ANS Finlandin lennonjohtokentillä kuten Turussa ja Rovaniemellä.
Lähde: Lentoposti.fi 18.7.