Ohita navigaatio

Lentoaseman ensimmäinen liukukäytävä

Artikkeli julkaistu
08.03.2017 klo 08:32
Arkistointipäiväys
Vastuullisuus
Matkustajat pääsevät pian liikkumaan Helsinki-Vantaalla entistä sujuvammin, kun terminaalin uusi eteläsiipi ja sieltä löytyvä lentoaseman ensimmäinen liukutaso otetaan käyttöön loppukesällä 2017.

Helsinki-Vantaan laajennustyöt ovat kovassa vauhdissa. Terminaalin eteläsiiven rakennustyömaalla kävi kova kuhina Meidän kentän toimituksen vieraillessa alueella helmikuun puolivälissä.

– Eteläsiiven työt ovat edenneet tavoiteaikataulussa. Parhaillaan käynnissä on muun muassa kivilattian tekoa, wc- ja teknisten tilojen valmistelua ja talotekniikan asennuksia. Ilmanvaihtokoneet on jo haalattu konehuoneisiin, eteläsiiven rakennusprojektin projektipäällikkö Esa-Pekka Timonen Finaviasta kertoo.

Terminaalilaajennuksen myötä Helsinki-Vantaalle tulee ensimmäistä kertaa matkustajien liikkumista nopeuttavia liukukäytäviä eli liukutasoja. Ensimmäinen liukutaso on juuri asennettu eteläsiiven saapuvien matkustajien kerrokseen.

– Eteläsiiven kokonaispituus tulee valmistuessaan olemaan noin 200 metriä. Haluamme nopeuttaa etenkin lennolta saapuvien matkustajien liikkumista kentällä. Siksi liukutaso onkin asennettu juuri saapuvien matkustajien kerrokseen. Liukutasoja asennetaan myöhemmin myös muualle terminaalilaajennuksen osiin, Timonen kertoo.

Eteläsiipi valmistuu kesällä 2017.

Samaan aikaan käynnissä ovat länsisiiven rakennustyöt. Länsisiiven ensimmäisen vaiheen, niin sanotun keskusaukion, arvioidaan valmistuvan vuoden 2018 lopulla. Koko laajennus on valmis vuonna 2020. Silloin lentoasema pystyy palvelemaan vuosittain 20 miljoonaa matkustajaa.

Kehitysohjelma pähkinänkuoressa

  • Terminaalia laajennetaan yli 100 000 neliömetrillä eli Linnanmäen huvipuiston kokoisen alueen verran.

  • Vuonna 2020 terminaalin pinta-ala tulee olemaan yli 250 000 neliömetriä. Terminaaliin mahtuisi 10 Eduskuntataloa.

  • Asematasoa uudistetaan 330 000 neliömetrin eli 65 jalkapallokentän suuruiselta alueelta.

  • Laajarunkokoneiden siltapaikat kaksinkertaistuvat nykyisestä kahdeksasta 16:een.

  • Matkatavaran käsittelykapasiteetti nousee 50 prosenttia.

  • Lentoaseman kokonaispinta-ala on 1 800 hehtaaria. Jos lentoasema sijoitettaisiin Helsingin kantakaupungin päälle, se ulottuisi Kaisaniemestä Katajanokalle ja Töölöön.