Innostunut lentokonebongareiden joukko on kokoontunut Helsinki-Vantaan lentoaseman kakkosterminaalin valotaulujen alle. Ilmassa on jännitystä.
Plane Spotters Dream Day -kilpailun voittajat Totte Välkki, Elias Hadjari ja Aleksi Hämäläinen ovat tulleet lentoasemalle parhaiden spottauskavereidensa kanssa. Nuorimmat vierailijat ovat yläkouluikäisiä, vanhimmat parikymppisiä.
Järeistä varusteista huomaa, että paikalla on asiantuntijoita: tänään aiotaan kuvata eikä räpsiä.
Lentokoneita lähietäisyydeltä ja lintuperspektiivistä
Päivän aikana spottarit pääsevät käymään lukuisissa paikoissa, joihin vierailijoilla ei tavallisesti ole pääsyä, muun muassa lennonjohtotornissa sekä Finnairin lentokonehallissa. Vaikka lentokoneiden huoltohallissa ei saa valokuvata, monelle kuvaajista siellä vieraileminen on ainutkertainen kokemus.
– Oli todella hienoa päästä näkemään uusi ja kiiltävä A350 lähempää kuin koskaan aikaisemmin, Hämäläisen kanssa vierailemaan saapunut Mikko Heimo hymyilee.
Asematasolla liikutaan autolla ja kuvaamaan pysähdytään aina, kun jotakin mielenkiintoista osuu kuvaajien silmään. Välillä koko joukko kyyristelee rivissä polviensa varassa, välillä taas jokainen etsii sopivaa kuvakulmaa eri puolilta konetta: yksi kurottelee renkaiden välissä, toinen zoomailee suoraan siiven alla.
Tunnelma ja kuvakulma ratkaisevat
Koska pilvinen sää aiheuttaa päivän mittaan keskustelua on selvää, että säätilalla merkittävä rooli kuvien onnistumisessa. Nyt, kun on koko joukko asiantuntijoita paikalla, on aika selvittää mitkä muut ainekset kuuluvat täydellisen lentokonekuvan reseptiin.
– Katsojalle pitää ennen kaikkea välittyä hyvä fiilis. On oltava menoa ja meininkiä, Heimo pohtii.
Myös koneen värityksellä on väliä.
– Lentoyhtiöillä on spesiaalivärityksiä. Niistä otetut kuvat ovat aina mielenkiintoisempia kuin tavalliset, valkoiset rungot, Hadjarin mukana vierailemaan tullut Jon Ekman kertoo.
Tunnelman lisäksi erikoisuus viehättää. Harvinaiset koneet yhdistettyinä yllätyksellisiin kuvakulmiin ovat kuvaajien mielestä avaimet onnistuneeseen otokseen.
– Kun esimerkiksi koneen kylkeen osuu kaunis auringonvalo alhaalta päin ja sen saa ikuistettua mielenkiintoisesta kuvakulmasta, kuvasta tulee auttamatta hieno, Hadjari kuvailee innostuneena.
Jaettu ilo on tuhatkertainen ilo
Vaikka valokuvia otetaan itse ja omalla nimellä, lentokoneiden spottaaminen ja valokuvaaminen on ennen kaikkea sosiaalinen harrastus. Kuten tänäänkin kuvaamaan lähdetään usein kaverin kanssa.
Yhteisöllisyys korostuu sosiaalisessa mediassa. Suuri osa lentokonekuvaajista jakaa kuviaan esimerkiksi Instagram-tilillään erilaisia hashtageja kuten #HELspotting-tunnusta käyttäen. Monella kilpailuun osallistuneella spottarilla on satoja tai jopa tuhansia seuraajia.
Myös muiden kuvaajien tilejä seurataan aktiivisesti. Kuvaajayhteisöä seuraamalla pysyy kätevästi kärryillä siitä, mitä kentällä tapahtuu. Lisäksi kuvista saa myös inspiraatiota omaan harrastukseen.
– Seuraan useita muita spottareita, koska he julkaisevat todella hienoja kuvia, Välkki kertoo.
Toten kanssa kuvaamaan tullut Otto Rajasalo on samaa mieltä.
– Mielestäni todella moni tähänkin kilpailuun osallistuneista olisi ansainnut paikkansa voittajien joukossa!
Oletko sinäkin kiinnostunut lentokonespottailusta?
Tutustu Helsinki-Vantaan lentoaseman parhaisiin spottauspaikkoihin ja jaa otoksesi Instagramissa hashtagilla #HELspotting!