Terminaali 2:n katolle rakennettu aurinkosähkövoimala on otettu käyttöön ja suunnitelmissa on laajentaa voimalan kokoa niin, että se kattaisi noin 10 prosenttia uusien vaihtoliikenneterminaalien sähkönkäytöstä.
- Paneeleiden hyötysuhde paranee ja markkinahinta pienenee jatkuvasti, joten niiden käyttö varmasti laajenee meilläkin, Finavian tekninen johtaja Henri Hansson ennustaa.
Terminaalin katolla olevat paneelit on suunnattu etelään ja lounaaseen, josta aurinkokin paistaa eniten.
- Suomen olosuhteissa paneelien optimaalinen suuntaus on tärkeää, sillä talvisin hyötysuhde on pienempi ja haluamme saada auringonvalon hyödynnettyä mahdollisimman tehokkaasti, Hansson kertoo.
Aurinkopaneelien yleistyminen erilaisten kiinteistöjen katolla on myös herättänyt kysymyksiä syntyvien heijastusten vaikutuksista esimerkiksi ilmailuun. Finavialla onkin meneillään laajempi selvitys aurinkojärjestelmien heijastusvaikutuksista lentoliikenteelle.
- Nyt valmistunut järjestelmä on kuitenkin suunnattu kiitotiestä poispäin, eli mahdollinen riski on huomioitu jo rakennusvaiheessa, Hansson lisää.
Kesän aikana käyttöön otettu voimala on teholtaan noin 140 kWp (paneelin tuottama energia standardiolosuhteissa) ja se tuottaa sähköä laajennettavien terminaalien tarpeisiin. Aurinkosähkön tuotantoa lisätään terminaalin länsisiiven rakentamisen myötä.
- Tavoitteena on saada voimala myös länsisiipeen vuoteen 2020 mennessä, jolloin puhutaan kokonaisuudessaan noin 500 kWp:n järjestelmästä, Hansson kertoo.
Aurinkopaneelit ovat yksi askel Finavian matkalla hiilineutraaliuteen. Päämäärä on jo saavutettu Helsinki-Vantaan osalta, ja kaikkien lentokenttien operoinnissa tavoitteena on päästä samaan vuoteen 2020 mennessä.