- Matkustajamääriemme kasvua selittävät muun muassa talouden yleinen positiivinen kehitys, Finnairin vahva kasvu erityisesti Aasian liikenteessä, lentoyhtiöiden täyttöasteiden parantuminen sekä Suomen vetovoiman kasvaminen matkakohteena. Lisäksi teemme lujasti töitä uusien reittiyhteyksien ja lentoyhtiöiden saamiseksi lentoasemillemme. Olemme vuoden sisällä saaneet asiakkaiksemme Helsinki-Vantaan lentoasemalle Qatar Airwaysin, Transavian, Blue Airin ja Croatia Airlinesin. Lisäksi kiinalainen Lucky Air aloittaa liikennöinnin tammikuussa, kertoo Joni Sundelin.
Kolmannen neljänneksen aikana kaikista Finavian matkustajista 88,0 prosenttia kulki Helsinki-Vantaan kautta. Lentoasemalla oli kolmannen kvartaalin aikana 5,2 miljoonaa matkustajaa, ja kasvua oli edellisvuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna 10,7 prosenttia.
Eniten matkustajia Euroopan liikenteessä, suurin kasvu Aasiasta
Kansainvälisen liikennematkailun matkustajamäärät kasvoivat vuoden kolmannella neljänneksellä niin Euroopasta (+11,2 % vs. 2016 Q3) kuin muualtakin (+21,0 %). Tärkeimmät kohdemaat olivat Euroopassa Saksa, Ruotsi ja Espanja sekä Aasiassa Japani ja Kiina.
- Kesä on Euroopan lentomatkustuksessa vuoden vilkkainta aikaa. Esimerkiksi Helsinki-Amsterdam-reittivälin matkustajaluvut olivat 27 prosenttia suuremmat kuin vuotta aiemmin vastaavana ajankohtana. Myönteiseen kehitykseen ovat vaikuttaneet esimerkiksi Norwegianin ja Transavian operointien aloitukset. Myös Tampereella kansainvälisten matkustajien tilastoissa on merkittävä muutos [+30,7 vs. 2016 Q3], johon vaikutti Air Balticin Riikan-reitin avaus, kertoo Sundelin.
Vuoden kolmannella neljänneksellä kansainvälisessä lentoliikenteessä matkusti 4,8 miljoonaa henkilöä, joista reilut 660 000 oli kansainvälisiä vaihtomatkustajia (+25,5 % vs. 2016 Q3). Vaikka yli 83 prosenttia oli Euroopan liikennettä, Aasian liikenne muodosti jo kymmenyksen kvartaalin koko liikenteestä.
- Lentomatkustus kasvattaa suosiotaan Euroopan lisäksi muuallakin. Meillä tämä näkyy erityisen hyvin kansainvälisten vaihtomatkustajien lukumäärän kasvuna Helsinki-Vantaan lentoasemalla, ja olemme tänä vuonna kvartaalista toiseen rikkoneet ennätyslukuja. Esimerkiksi Aasian 20 prosentin kasvua matkustajaluvuissamme selittää myös Finnairin lisäfrekvenssit Hong Kongiin [+46,1 % vs. 2016 Q3] ja Tokioon [Japani +19,7 % vs. 2016 Q3] sekä lentoyhtiöiden reiteillään käyttämät isommat koneet ja niiden parantuneet täyttöasteet, Sundelin kertoo.
Oulun kiitotieremontti verotti kotimaan lentoliikennettä
Oulussa maan toiseksi suurimman lentoaseman matkustajaluvut putosivat kesän kiitotieremontin vuoksi ja normalisoituivat vasta syyskuussa (-33,0 vs. 2016 Q3). Remontin vaikutukset näkyivät Kemi-Tornion lentoasemalle, jossa matkustajaluvut kasvoivat. Rovaniemellä taas heijastuivat edelliskesän kiitotieremontin vaikutukset (+46,0 % vs. 2016 Q3).
Vaikka kotimaan matkustajamäärät laskivat kolmannella neljänneksellä 3,1 prosenttia edellisvuodesta, vuoden alusta lähtien tarkasteltuna ollaan kuitenkin vielä 0,7 prosenttia edellä viime vuotta.
Liikenneilmailun laskeutumisia Finavian operoimilla lentokentillä oli vuoden kolmannella neljänneksellä 6,9 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Tammi-syyskuussa laskeutumisia kertyi koko maassa yhteensä 86 365 kappaletta, mikä on 4,6 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.