Suomen lentoasemat palvelevat vuosittain tuhansia liikuntarajoitteisia matkustajia. Moni heistä tilaa lentoasemalta avustusta lentomatkan tekoon.
Seurasimme Oulussa koulutusta, jossa kenttähenkilökunta sai tietoa liikuntarajoitteisten avustamisesta ja harjoitteli käytännössä pyörätuolimatkustajien nostamista oikealla tekniikalla. Kouluttajiksi oli kutsuttu todellisia asiantuntijoita eli neljä paikallista, paljon matkustavaa henkilöä, joilla on eriasteisia liikuntarajoitteita.
”Halusimme rohkaista henkilökuntaa hyvään asiakaspalveluun”, toteaa Airpron Oulun aluejohtaja Vesa Martikainen. ”Meille on tärkeää, että avustettavien asiakkaiden matka kentällä sujuu hyvin, ja kaikki saavat tasapuolista palvelua.”
Lentäminen kuuluu kaikille
EU-alueella vammaisten ja liikuntarajoitteisten yhtäläinen oikeus matkustaa on turvattu asetuksella, jonka mukaan liikuntarajoitteisten on saatava maksutonta avustuspalvelua ja voitava kuljettaa koneessa liikkumisen apuvälineitä, kuten pyörätuolia, ilmaiseksi.
”Lentomatkustamisessa parasta se, että riippumatta liikuntarajoitteesta tai siitä, että istuu pyörätuolissa, pääsee silti matkustamaan”, toteaa yksi Oulun koulutuksen vetäjistä, Tiina Logren, joka itse käyttää pyörätuolia. ”Avustuspalvelut kentillä toimivat yleensä todella hyvin.”
Koska liikuntarajoitteita on monenlaisia, myös avustustarpeet ovat yksilöllisiä. Jotkut esimerkiksi tarvitsevat pyörätuolia kaikkiin siirtymisiin, toiset taas pystyvät kävelemään itse,
mutta kaipaavat apua pitkiin kävelymatkoihin, portaisiin tai matkalaukkujen kantamiseen. Matkustajan tulisikin ilmoittaa avuntarpeestaan viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä.
”Avuntarve riippuu paitsi liikuntarajoitteen luonteesta, myös matkan kohteesta sekä siitä, matkustaako yksin vai avustajan kanssa”, toteaa Piia Jolla, joka toimii aluetyön suunnittelijana Suomen CP-liitossa. ”Tärkeintä on, että erilaiset tarpeet otetaan huomioon.”
Nostotekniikka haltuun
Koska pyörätuoli kuljetetaan aina ruumassa, pyörätuolimatkustaja tarvitsee usein nostoapua koneeseen nousuun. Matkustaja nostetaan ensin omasta pyörätuolista lentokoneen käytävälle mahtuvaan kantotuoliin ja koneen sisällä kantotuolista istumapaikalle, joka turvallisuussyistä sijaitsee ikkunan vieressä.
”Työntekijät saattavat hieman arastella nostotilannetta ja vieraaseen ihmiseen koskemista. Heidän on kuitenkin hyvä tietää, että vaikka ihminen on pyörätuolissa, häneen voi silti koskea ja häneltä voi kysyä, mistä ja miten on hyvä nostaa,” Logrén sanoo.
Yleensä nostaminen tapahtuu kahden hengen voimin: toinen pujottaa kädet avustettavan kainaloiden alta ja ottaa matkustajaa ranteista kiinni, toinen taas nostaa reisien alta. Oulussa lentoaseman työntekijät pääsivätkin Jollan ja Logrénin avustuksella harjoittelemaan nostamista käytännössä.
”Sehän on tekniikkalaji ja sujuu kyllä, kun työntekijät osaavat oikean tekniikan”, Logrén sanoo.
Hyödyllistä tiedonvaihtoa
Nostotekniikan lisäksi koulutuksessa vaihdettiin hyödyllistä tietoa ja kuultiin matkustajien toiveita siitä, miten lentokenttä voisi parantaa liikuntarajoitteisten avustuspalveluja.
”Monesti liikuntarajoitteisten kohtaamat asiat ovat sellaisia, että ne eivät tule edes mieleen, jos ei itse ole samassa tilanteessa. Siksi näistä asioista ei koskaan voi puhua liikaa”, Jolla toteaa.
Ja vaikka oikea nostotekniikka ja apuvälineiden käyttö on hyvä olla hallussa, Jolla ja Logrén toivovat työntekijöiltä ja kanssamatkustajilta ennen kaikkea ihan normaalia sosiaalista kanssakäymistä.
”Ihmiselle voi puhua aivan normaalisti, vaikka hän istuisikin pyörätuolissa tai olisi muuten liikuntarajoitteinen. Pyörätuoli on minulle kuin jalat, enkä itse enää edes ajattele sitä. Olen ihan samanlainen ihminen kuin muutkin”, toteaa Logrén.
Esteetön lentoasema – miten Helsinki-Vantaalla avustetaan liikuntarajoitteisia
Katso, mitä avustuspalveluita Finavia tarjoaa vammaisille ja liikuntarajoitteisille