Finnair luokittelee Euroopan ja Lähi-idän lennot lyhyen matkan lennoiksi. Aasian, Australian ja Pohjois-Amerikan lennot taas ovat pitkän matkan lentoja. Finnairin yli 60 lentokonetta käsittävä laivasto on yksi Euroopan nykyaikaisimmista.
Helsinki-Vantaa on ensimmäinen eurooppalainen lentoasema, jolla operoidaan Airbus A350 -laajarunkokoneita. Finnair käynnisti lennot A350-koneilla lokakuussa 2015.
Finnairin A350-mallin koneet lentävät pääasiassa Euroopan ja Aasian välisillä reiteillä. Kesäkuussa Kaivopuiston lentonäytöksessä esitelty Airbus A350 XWB on myös Euroopan ensimmäinen laatuaan kaupallisessa käytössä. Lyhenne XWB tulee sanoista extra wide body, erikoisleveä runko.
Euroopan sisäisillä lennoilla Finnair käyttää yhtenä konetyyppinä Embraer E190 –mallia. Kyseessä on E-Jet-sarjan kapearunkoinen, kaksimoottorinen, lyhyen ja keskipitkän kantaman matkustajakone, jonka sisätilat ovat yksikäytäväiseksi koneeksi poikkeuksellisen väljät.
Norralla eli Nordic Regional Airlinesilla on käytössään 12 E190-mallin konetta. Norra on Finnairin tytäryhtiö.
Mutta miten A350 ja E190 tarkalleen ottaen eroavat toisistaan? Tässä konetyyppien keskeiset erot kootusti.
AIRBUS A350-900 | EMBRAER E190 | |
Matkustajapaikkoja | 297 | 100 |
Pituus, m | 66,9 | 36,2 |
Siipien kärkiväli, m | 64,8 | 28,7 |
Matkalentonopeus (km/h) | 900 | 850 |
Suurin mahdollinen matkalentokorkeus, m | 13 100 | 12 300 |
Koneita Finnairin käytössä | 10 | 12 |