Gabi Stubb, Iiu Alajoki ja Catharina Rotkirch tulivat töihin Helsinki-Vantaan lentoaseman Moomin Shopiin heti myymälän avauduttua kymmenen vuotta sitten. Kukaan heistä ei tuolloin arvannut viihtyvänsä samassa työpaikassa vielä vuosikymmenen kuluttuakin.
- Parasta ovat ilmapiiri ja työkaverit, joista on tullut lähimpiä ystäviä. Ja positiiviset ja iloiset asiakkaat ovat syy tulla töihin, Rotkirch sanoo.
Lentoaseman erikoisliikkeen myyjältä vaaditaan ennen kaikkea nopeutta, tehokkuutta ja tilannetajua. Myyntitilanteet ovat kentällä välillä nopeita, kun asiakkailla on kiire lennolle, ja jonot voivat olla välillä ovelle saakka.
- Asiakkaat arvostavat, että osaamme heti suositella jotain. Vuosien saatossa on selkiytynyt, mitä valikoimaa kannattaa pitää myynnissä. Olemme myös tehostaneet työtämme, joten aikaa jää enemmän asiakkaille, Alajoki ja Rotkirch kuvailevat.
Monipuolista asiakaspalvelua
Lentokentän myymälässä työ ei ole pelkkää myymistä, vaan Moomin Shopin henkilökunta pääsee usein kertomaan asiakkaille muumeista ja Tove Janssonista. Heiltä kysellään myös paljon yleistä tietoa terminaalista, joten tietoisuuden kentästä ja sen palveluista on oltava hyvä.
- Terminaalin opasteet ovat vuosien aikana selkiytyneet paljon ja Finavia kouluttaa hyvin meitä kentällä työskenteleviä, Rotkirch kehuu.
Koko kymmenen vuoden ajan Helsinki-Vantaalla on ollut jokin kehitystyö käynnissä ja se näkyy Alajoen ja Rotkirchin mukaan erityisesti parempina palveluina ja monipuolisempana valikoimana. Myös asiakasmäärät ovat kasvaneet ja etenkin aasialaisten matkailijoiden määrä on selkeästi noussut.
Tuhkapilvi jäänyt mieleen
Yksittäisistä tapahtumista kaikille kolmelle on jäänyt päällimmäisenä mieleen Islannin tulivuorenpurkauksesta alkunsa saanut tuhkapilvi, joka sulki kentän kokonaan viikoksi vuonna 2010.
- Olimme silloin koko ajan valmiudessa, jos kenttä avataan. Onneksi meillä ei ollut myynnissä mitään pilaantuvaa ruokaa, Stubb muistelee.
Stubb muistaa myös myymälän edessä työpuhelua puhuneen saksalaismiehen, joka puhelun päätyttyä tuli sisään liikkeeseen ja ihasteli kaupan olevan hänen lapsuutensa.
- Mies kysyi saisiko hän kuvata Facebook live -videon ja kävi sitten kaikki tuotteet läpi. Hän osti lapsilleen todella suurella summalla ja tuli vielä takaisin ostamaan lisää, Stubb naurahtaa.
Erityishuomiota lapsiasiakkaille
Haastavimpia ovat tilanteet, joissa asiakkaan kanssa ei ole yhteistä kieltä. Kielimuurin takia yksikään asia ei jää kuitenkaan selvittämättä ja asiakasta pyritään aina palvelemaan hänen omalla kielellään. Elekielellä ja muutaman sanan sanavarastollakin pääsee jo pitkälle.
- Täällä on ollut todella vähän mitään ongelmia. Lentoasema on todella turvallinen paikka työskennellä, sillä täällä ei ole uhkaavia tilanteita tai varkauksia. Avunkin saa nopeasti paikalle, jos sitä tarvitsee, Stubb kehuu.
Moomin Shopissa käy paljon lapsiasiakkaita ja heidät huomioidaan aina erityisen hyvin. Myyjiltä löytyy aikaa myös lasten viihdyttämiseen sillä aikaa kun vanhemmat tekevät ostoksiaan. Joskus lasten pehmolelut unohtuvat kauppaan ja niitä säilytetään pitkään, sillä ne voivat olla omistajalleen korvaamattoman arvokkaita.