Yhteistyöryhmä ei tee päätöksiä melukysymyksistä, vaan toimii tiedonkulkua parantavana ja toimijoiden yhteistyötä edistävänä toimielimenä.
Yhteistyöryhmän tehtävänä on välittää jäsentensä kesken tietoa eri viranomaisten ja muiden toimijoiden toimenpiteistä lentokonemelun hallinnassa, sovittaa toimenpiteitä yhteen ja seurata niiden toteutusta. Ryhmä arvioi vuosittain melutilanteen kehittymistä sekä arvioi viranomaisten ja eri toimijoiden toimenpiteitä meluhaittojen vähentämiseksi.
- Finavia odottaa, että työryhmän kautta tulee esille eri toimijoiden rooli kehittää lentokoneiden melunhallintaa. Kunnat voivat ohjata maankäytön suunnittelua melualueilla ja lentoreittien läheisyydessä. Lentoyhtiöt voivat puolestaan käyttää melua vähentäviä lentomenetelmiä, toteaa kestävän kehityksen johtaja Mikko Viinikainen Finaviasta.
– Lentokonemelu on yksi osa yhdyskuntamelua pääkaupunkiseudulla. Muiden liikennemuotojen melun piirissä asuu yli puoli miljoonaa asukasta, lentokonemelun piirissä vastaavasti parikymmentä tuhatta. Määrä oli lähes satatuhatta vielä 90-luvulla, mutta on pudonnut lentokoneiden kehityksen, kolmannen kiitotien ja liikenteen ohjauksen ansiosta, jatkaa Viinikainen.
Työryhmän puheenjohtajana toimii johtava asiantuntija Outi Ampuja Liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista.
Työryhmässä ovat edustettuina eri ministeriöiden, Trafin, Finavian, Finnairin ja aluehallintoviranomaisten lisäksi pääkaupunkiseudun kaupungit sekä Järvenpää, Kerava, Nurmijärvi, Sipoo ja Tuusula.
Lue lisää Finavian ympäristötyöstä
Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote 14.11.2016, Finavia Oyj