Ohita navigaatio

Uutta teknologiaa Helsinki-Vantaalle: Lentokoneet siirtyvät sähköllä

Artikkeli julkaistu
02.09.2016 klo 11:44
Arkistointipäiväys
Vastuullisuus
Sähkökäyttöisen maahuolintakaluston käyttö Helsinki-Vantaan lentoasemalla laajeni, kun maa- ja matkustajapalveluita tarjoava Airpro otti käyttöön sähkökäyttöiset lentokoneiden työntötraktorit.

Airprolla on lentokoneiden siirtämiseen käytettäviä uusia pushbackeja eli työntötraktoreita nyt kaikkiaan viisi. Pushbackeista neljä on täysin sähkökäyttöisiä ja viides, uusin työntötraktori on hybridimalli, joka hyödyntää käyttövoimanaan sähköä ja tarvittaessa diesel-polttoainetta lataukseen.

- Käyttö- ja huoltokustannukset ovat selkeästi aiempaa pienemmät, samoin päästöt ja melu ja tätä kautta myös maapalvelutoimintamme ympäristövaikutukset. Verrattuna dieseltraktoreihin, uusien sähkö- ja hybriditraktoreiden kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat vain kymmenesosa aiemmasta, toteaa Airpron toimitusjohtaja Janne Hattula yhtiön tiedotteessa.

Uudet työntötraktorit ovat toimintakyvyltään perinteisten pushbackien veroisia ja soveltuvat siirtämään keskipitkän matkojen matkustajakoneita, hybridimalli myös laajarunkokoneita.

- Esimerkiksi Helsinki-Vantaan uusin lentokonetyyppi, Airbusin A350-laajarunkokone, olisi helppo työnnettävä myös täydessä lastissa, Hattula sanoo.

Airpro on Finavian tytäryhtiö.

Lue lisää, miten Finavia panostaa lentoasemillaan kestävään kehitykseen

Lähde: Airpron lehdistötiedote 2.9.2016