Ohita navigaatio

Suomen saavutettavuus kasvaa kohisten

Artikkeli julkaistu
06.07.2016 klo 06:00
Arkistointipäiväys
Lentokone laskeutuu.
Matkustus
Matkahakukone Rome2rion tutkimuksen mukaan Suomi on Pohjoismaista ainoa, jonka suorien kansainvälisten reittien määrä on viime vuosina kasvanut. Suomen saavutettavuuden kasvu on toiseksi nopeinta Euroopassa.

Australialaisen matkahakukone Rome2rion Global Connectivity Ranking -vertailututkimus asetti toukokuussa yli tuhat lentoasemaa paremmuusjärjestykseen niiden suorien, kansainvälisten lentoreittien määrän mukaisesti. Rome2rion omaan tietokantaan perustuva tutkimus on suuntaa-antava.

Vertailun kärkeen nousi Lontoo yhteensä 351 kansainvälisellä lentoreitillään. Pariisi (291) ja Frankfurt (278) sijoittuivat seuraaville sijoille.

Helsinki-Vantaa pärjäsi vertailussa hyvin 110 suoralla kansainvälisellä lentoreitillään ja asettui sijalle 36. Kansainvälisten lentoreittien lukumäärän suhteuttaminen pienen ja piskuisen Suomen väkilukuun ja maan talouden kokoon tekee sijoituksesta entistä vakuuttavamman.

Muut Pohjoismaat sijoittuivat vertailussa hieman Suomen edelle. Kööpenhamina sijoittui sijalle 23 (144), Tukholma sijalle 28 (131) ja Oslo sijalle 31 (119).

"Pohjoismaista Suomi on ainut, jonka suorien reittien määrä on kasvanut ja sijoitus vertailussa parantunut vuodesta 2014."

Huomionarvoista on, että Pohjoismaista Suomi on ainut, jonka suorien reittien määrä on kasvanut ja sijoitus vertailussa parantunut vuodesta 2014. Sekä Tukholman, Kööpenhaminan että Oslon suorien reittien määrä on vähentynyt ja sijoitus vertailussa laskenut vuosien 2014 ja 2015 välillä.

Suorien reittien kehitys on ollut Suomessa nousujohteista. Lisäksi saavutettavuutemme, eli suorien ja vaihdollisten lentojen yhteenlaskettu määrä, on parantunut vielä voimakkaammin. Lentoasemien kattojärjestö ACI Europen mukaan Suomen saavutettavuuden kasvu on toiseksi nopeinta Euroopassa.

Suomalaisilla ylivertaiset yhteydet väestömäärään suhteutettuna

Eri maiden ja niiden keskeisten lentoasemien välinen kilpailu lentoyhtiöistä ja matkustajista kiristyy jatkuvasti. Yhä useampi lentoasema haluaa profiloitua lentoliikenteen solmukohtana.

Suomi on menestynyt erilaisissa, etenkin kansainvälistä vaihtoliikennettä koskevissa vertailuissa ansiokkaasti. Helsinki-Vantaasta on vakiintunut vahva Euroopan ja Aasian välisen liikenteen solmukohta, ja kasvu jatkuu.

"Lentoasemien kattojärjestö ACI Europen mukaan Suomen saavutettavuuden kasvu on toiseksi nopeinta Euroopassa."

Esimerkiksi vuonna 2015 noin 300 000 kiinalaista vieraili Helsinki-Vantaalla ohittaen näin venäläisten matkustajamäärän ensimmäisen kerran.

Suomalaisten ulottuvilla on väestömäärään suhteutettuna ylivertaiset yhteydet eri puolille maailmaa.
Maailman talousfoorumin (World Economic Forum) kilpailukykyraportissa 2015–2016 Suomen lentoliikenneinfrastruktuuri arvioitiin laadultaan maailman parhaimmistoon.

Raportin mukaan Suomessa on maailman yhdeksänneksi parhaiten palveleva lentoasemaverkosto. Norja, Ruotsi, Tanska ja myös Saksa jäivät talousfoorumin arviossa Suomen taakse.

Hyvästä menestyksestä saa ja pitää iloita, mutta ote ei saa herpaantua. Pysyäksemme mukana kilpailussa on Helsinki-Vantaan ja koko verkoston toimintoja ja palveluita kehitettävä entistäkin paremmiksi.

Finavian vuoteen 2020 saakka ulottuvan mittavan kehitysohjelman tavoitteena on säilyttää Suomen hyvät lentoyhteydet ja varmistaa Helsinki-Vantaan vahva kilpailuasema erityisesti Euroopan ja Aasian välisessä vaihtoliikenteessä myös jatkossa.