Näiden rakennus- ja muutostöiden tavoitteena on lentoliikenteen kasvaessa varmistaa palveluiden ja kapasiteetin riittävyys ennen uusien terminaalitilojen ja lentoaseman infrastruktuurin valmistumista.
Lisää kapasiteettia terminaalin ja lentokoneiden välisiin bussikuljetuksiin
Bussikuljetukset terminaalista lentokoneille ja takaisin tulevat lisääntymään, ennen kuin terminaalilaajennus on kokonaisuudessaan valmiina ja laajarunkokoneiden uudet siltapaikat saadaan käyttöön vaiheittain vuoteen 2020 mennessä.
Palvelutaso nousee kuitenkin jo kesäkuun alussa, jolloin uusi bussitusrakennus ja sen uudet lähtöportit avataan. Alue tarjoaa lisäkapasiteettia noin tuhannelle lähtevälle matkustajalle ja 12 asematasobussille. Kooltaan uudisrakennus on 3 000 neliömetriä.
Kuva: Hotelli Hiltonin ja terminaalin välissä sijaitseva bussitusrakennus yhdistetään non-Schengen-alueeseen siltaputkella, joka tulee sijaitsemaan porttien 36 ja 37 välimaastossa. Lähtöporttien numerointi selviää myöhemmin.
Kesäkuun alussa valmistuu myös porttien 32 ja 34 väliin sijoittuva bussitusalue, jonka kautta osa non-Schengen-maista saapuvista matkustajista tulee terminaaliin. Myös se yhdistetään non-Schengen-alueeseen yhdyskäytävällä. Aluetta on tarkoitus käyttää muutaman vuoden ajan, kunnes uudet terminaalitilat valmistuvat.
Matkustajatilojen laajentamisen lisäksi Finavia investoi myös uuteen bussikalustoon. Uusia asematasobusseja hankitaan 11 kappaletta, joista osa kasvattaa kapasiteettia ja osa on nykyisen kaluston korvausinvestointia.
Uusi bussikalusto saadaan käyttöön kahdessa vaiheessa. Kesäkuussa 2016 bussikapasiteetti kasvaa kuudella bussilla. Loput viisi kappaletta tulevat vuoden kuluttua kesällä 2017.
Lisää palvelupisteitä turvatarkastukseen ja rajatarkastukseen
Helsinki-Vantaan vaihtomatkustusta palveleva turvatarkastus laajenee myös kesäkuussa. EU-maiden ulkopuolelta saapuvia ja edelleen EU-maahan jatkavia matkustajia palvelee jatkossa kaksi uutta linjaa lisää. Tällä pyritään säilyttämään koneen vaihtamisen helppous ja nopeus.
Lisää kapasiteettiä saadaan myös rajatarkastukseen. Terminaalissa on parhaillaan käynnissä muutostyöt passintarkastusautomaattien ja tarkastuspisteiden lisäämiseksi. Lisälinjat otetaan käyttöön kesäkuun alussa.
Matkatavaratilojen laajentaminen
Kasvava matkustajamäärä lisää myös matkatavaroiden käsittelyn tilantarvetta. Finavia laajentaakin nykyistä matkalaukkutehdasta terminaalin vieressä sijaitsevaan halliin, jotta kapasiteetti saadaan riittämään ennen varsinaisen uuden matkatavarajärjestelmän käyttöönottoa.
Halliin on luvassa kaksi purkulinjaa nykyisten neljän lisäksi. Samalla myös varastointikapasiteetti nousee, kun niin sanottuun matkalaukkuhotelliin saadaan lisää tilaa. Tilassa varastoidaan laukkuja, jotka tuodaan lentoasemalle useita tunteja ennen lennon lähtöä.
Kuva: Nykyisen matkatavarajärjestelmän kokonaispituus on 11 kilometriä. Matkatavaroiden lisäkapasiteetti saadaan käyttöön heinäkuussa 2016.
Kohti vuotta 2020
Finavian 900 miljoonan euron kehitysohjelman tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa sekä kansainvälisessä lentoasemien kilpailussa että Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen merkittävänä solmukohtana.
Kansainvälisesti kilpailukykyinen lentoasema on koko Suomen hyvinvoinnin kannalta tärkeä ja sen avulla voidaan säilyttää suomalaisten hyvät lentoyhteydet ympäri maailmaa.
Kuva: Laajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan palvella 20 miljoonaa vuotuista matkustajaa vuonna 2020.
Eteläsiiven rakentaminen käynnistyi 4.1.2016