Pilotti-aurinkolasit
Ensimmäiset pilottimalliset aurinkolasit kehitti amerikkalainen Bausch & Lomb -optiikkaliike vuonna 1936. Ray Ban Aviator -mallin erityinen, hieman pisaraa muistuttava muoto oli suunniteltu suojaamaan lentäjien silmiä lennon aikana. Armeijan käytössä pilottilasit korvasivat entiset suojalaseja muistuttavat lentäjälasit.
Toisen maailman sodan aikana Aviator-lasit tulivat tunnetuiksi muun muassa Tyynellämerellä taistelleen Yhdysvaltain armeijan kenraalin Douglas MacArthurin kuvista. Armeijan riveistä malli levisi sodan jälkeen yleiseksi muoti-ilmiöksi, ja Aviatoreita pidetäänkin yhtenä ensimmäisistä laajan kansansuosion saavuttaneista aurinkolasimalleista.
Tänä päivänä pilottilaseja valmistavat monet eri muotibrändit ja kauppaketjut, ja laseja myydään useissa eri väreissä.
Pilotteja voi metsästää Helsinki-Vantaalta ainakin Collectionin (portti 27) ja Non-Schengen alueen Helsinki Duty Freen (portti 22) valikoimista.
Lentoemännän huivi
Kaupallisen ilmailun ensimmäiset lentohenkilökunta-asut pohjasivat vahvasti armeijassa palvelleiden naisten vaatetukseen: useimpiin kuului pitkä hame, muotoon leikattu jakku, kauluspaita ja suikkamallinen hattu. Maailmansotien jälkeisillä vuosikymmenillä lentämisestä kasvoi kansainvälistä bisnestä, ja lentoemännät tyylikkäissä univormuissaan nousivat jet set -glamourin armoitetuiksi airuiksi.
Aikojen saatossa lentohenkilökunnan asuja ovat luoneet useat maailman kuuluisimmista muotitaloista. Huippusuunnittelijat ja lentoyhtiöt ovat liittoutuneet aina Diorin vuoden 1963 Air France -univormusta Vivienne Westwoodin Virginille vuonna 2014 luomaan asukokonaisuuteen.
Hyvin leikattujen jakkupukujen ja pillerihattujen lisäksi lentoemäntien virkapukuun yhdistetään etenkin laadukas silkkihuivi. Finnairille huiveja ovat suunnitelleet muun muassa Dior, Hermès ja Marja Kurki.
Helsinki-Vantaalla tyylikkään silkkihuivin voi kietaista matkaansa esimerkiksi ARG:n (portti 13–14), Collectionin (portti 27) ja Marimekon (portti 26–27) myymälästä.
Pilottitakki
Kuten moni muukin miesten klassikkovaate, myös pilottitakki on saanut alkunsa armeijan puvustosta. Ensimmäiset pilottitakit suunniteltiin ensimmäisen maailmansodan aikoihin, ennen suljettuja ohjaamoja. Niiden tarkoitus oli pitää lentäjät lämpiminä kovissa korkeuksissa ja navakassa tuulessa. Tämän vuoksi takkeihin suunniteltiin suljetut hihansuut, korkeat kaulukset ja usein turkiksesta tehty sisävuori. Vielä toisen maailmansodan aikana ohjaamoista puuttui lämpöeristys, joten lämmin takki oli lentäjille elintärkeä varuste.
Tunnetuimmat pilottitakit ovat Yhdysvaltain armeijan käsialaa. Esimerkiksi lyhyt, nahkainen, turkiskauluksinen G-1 -takki on ollut jenkki-ilmastolla käytössä toisesta maailmansodasta nykypäivään asti. Takki nousi maailmankuuluisaksi Tom Cruisen tähdittämän Top Gun -elokuvan myötä.
Tämän päivän suosituimmat nylon-kankaiset pilottitakkimallit taas pohjaavat Yhdysvaltain armeijan 1940- ja 50-lukujen taitteessa käyttöön ottamaan MA-1-malliin. Takin tunnetuimmassa versiossa on vaaleanvihreä päällys ja kirkkaan oranssi sisävuori. Lentoturman sattuessa takki oli määrä kääntää ympäri, jolloin kirkas huomioväri helpottaisi pelastajia löytämään lentäjän.
Pilottitakkeja kannattaa kysellä Helsinki-Vantaalla esimerkiksi ARG:n myymälästä (portti 13–14).