Kenkäskanneri analysoi kenkien sisältämän metallin määrän. Kun metallinilmaisinportti hälyttää alaosasta, matkustajan ei kyseisellä linjalla tarvitse riisua kenkiä, vaan jalat voidaan tarkistaa yksi kerrallaan kenkäskannerilla.
"Kenkien pois ottaminen vie aikaa noin 1-3 minuuttia. Kenkäskanneri analysoi kengät muutamassa sekunnissa. Prosessi nopeutuu huomattavasti ja on matkustajalle mukavampi", sanoo Service Supervisor Joni Pekkanen Finavialta.
Matkustajat ovat Pekkasen mukaan ottaneet kenkäskannerin hyvin vastaan ja palaute on ollut positiivista. EU-asetus sallii kenkäskannerien käytön Euroopan lentoasemilla 1.2.2016 alkaen, minkä jälkeen ne todennäköisesti yleistyvät lentoasemilla.
Helsinki-Vantaa on saanut Trafilta luvan laitteen testikäyttöön 31.1.2016 saakka ja sitä testataan terminaali 2:n lähtöaulan turvatarkastuksessa.
Vartaloskanneri paikantaa hälytyksen aiheuttajan
Kenkäskannerin lisäksi testikäyttöön on hankittu myös vartaloskanneri. Se toimii millimetriaaltotekniikalla ja on täysin turvallinen. Se ei tuota ionisoivaa säteilyä eikä läpivalaise ihmistä.
Vartaloskanneri toimii metallinilmaisinportin apuna ja sillä voidaan paikantaa tarkasti hälytyksen antanut alue. Testaus on käynnissä tammikuun puoleenväliin asti terminaali 2:n turvatarkastuksessa lähtöaulan ylätasanteella.