Jäänpoisto otetaan käyttöön, kun lentokoneen siiven pinnalle muodostuu epäpuhtautta, kuten jäätä, lunta tai huurretta. Siiville suihkutetaan glykoli-vesiseosta, joka sulattaa jään ja lumen pois.
– Sen jälkeen siipi suojataan toisella glykoli-vesiseoksella, ja lentokone on valmis lähtöön, kertoo yksikön päällikkö Mika Järvinen Finaviasta.
Helsinki-Vantaalla toimii kolme jäänpoistoon erikoistunutta yritystä, joilta lentoyhtiöt tilaavat kyseisen palvelun.
Jäänpoisto tehdään yleensä viimeisenä toimenpiteenä ennen lentokoneen nousua ilmaan. Päätöksen jäänpoistosta tekee aina ilma-aluksen kapteeni.
Talviosaaminen huipussaan Suomessa
Suomen erikoisuutena on jäänpoiston määrä. Meillä pestään lumesta ja huurteesta vuosittain tuhansia koneita.
– Samalla olemme saaneet ainutkertaisen määrän kokemusta, ja meillä on talviosaaminen huipussaan, Mika Järvinen kertoo.
Finavia on investoinut viimeksi kuluneen viiden vuoden aikana merkittävästi jäänpoistoon ja siihen liittyvän infrastruktuurin rakentamiseen. Esimerkiksi Helsinki-Vantaan uuden jäänpoistoalueen rakentamisen kustannusarvio oli 13,6 miljoonaa euroa.
Ympäristö huomioidaan
Finavialla on erityinen jäänpoiston ympäristöstrategia, joka valmistui vuonna 2013. Sen tavoitteena on minimoida lentokoneiden jäänpoisto- ja jäänestoaineiden ympäristövaikutukset.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla on kaksi keskitettyä jäänpoistoaluetta, joissa glykolinesteet kerätään talteen erityistä jatkokäsittelyä varten.
Ympäristönäkökulmat ja kestävän kehityksen mukaiset ratkaisut ovat Finavialle keskeisiä asioita myös jäänpoistossa.