Ohita navigaatio

Helsinki-Vantaalta Pohjoismaiden parhaat vaihtoyhteydet maailman eri kolkkiin

Lehdistötiedote
Artikkeli julkaistu
06.09.2016 klo 07:00
Arkistointipäiväys
Yritys
Lentoasemajärjestö ACI Europen julkaiseman tuoreen tutkimuksen mukaan Helsinki-Vantaan lentoasema on Euroopan 12. merkittävin vaihtolentoasema eli hubi. Helsinki-Vantaan merkitys kansainvälisen vaihtolentoliikenteen solmukohtana on suurempi kuin minkään toisen pohjoismaisen lentoaseman.

Helsinki-Vantaan tarjoamien vaihtoyhteyksien määrä on kasvanut viimeisen 10 vuoden aikana yli 75 prosenttia. Sen ansiosta lentoasema on noussut Euroopan tärkeimpien lentoliikennekeskuksien eli hubien joukkoon.

Tutkimuksessa mitattiin niitä päälentoasemien tarjoamia vaihtoyhteyksiä, jotka asiakas voi ostaa lentoyhtiöltä yhtenä lippuna.

Helsinki peittoaa vaihtoyhteyksissä Tukholman, Kööpenhaminan ja Oslon lentoasemat. Kun vaihtoliikennettä kehitetään, siitä hyötyvät kaikki. Tämä näkyy Suomessakin, sillä suomalaisilla on väestömäärään suhteutettuna erinomaiset yhteydet eri puolille maailmaa.

Finavian toimitusjohtaja Kari Savolaisen mukaan lentoliikenne tukee vahvasti Suomen talouden kilpailukykyä. Hänen mukaansa Suomeen tarvitaan nyt kansallinen projekti, jossa hyvistä lentoyhteyksistä otetaan kaikki mahdollinen irti niin matkailun kehittämisessä kuin investointien ja ulkomaisten yhtiöiden toimipisteiden houkuttelussa Suomeen.

– Menestyvä kansainvälinen lentoasema stimuloi maansa taloutta ja työllisyyttä ja sillä tärkeä merkitys koko kansantalouden kannalta. Esimerkiksi Suomessa lentoliikenne työllistää 100 000 henkeä ja sen osuus bruttokansantuotteesta on noin kolme prosenttia. Tämä on yksi syy siihen, miksi lentoasemat havittelevat kasvua vaihtomatkustuksesta ja miksi kilpailu eri lentoasemien välillä on kovaa, hän sanoo.

Finavian kehitysohjelman myötä Helsinki-Vantaa on muutaman vuoden sisällä valmis palvelemaan 20 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Lentoaseman laajentaminen takaa Suomen hyvät lentoyhteydet myös tulevaisuudessa. Uutta kasvua haetaan paitsi lisäämällä kapasiteettia myös panostamalla entistä enemmän markkinointiin ja myyntiin.

– Hyvän maantieteellisen sijainnin ja kilpailukykyisten palveluiden lisäksi Helsinki-Vantaan etuna on, että lentoasemalla on tilaa kasvaa. Terminaaleja on mahdollista laajentaa ja kiitotiekapasiteetti riittää kasvavalle liikenteelle. Lisäksi lentokonemelun vaikutusalueella asuvien määrä on pieni verrattuna moniin eurooppalaisiin lentoasemiin, Savolainen toteaa.

Eniten yhteyksiä Aasiaan

Helsinki-Vantaan asemaa lentoliikenteen merkittävänä eurooppalaisena solmukohtana korostaa etenkin Helsingin ja Aasian välinen runsas reittivalikoima.

Helsingistä on tarjolla 31 suoraa viikoittaista lentoa Japaniin, mikä on kolmanneksi eniten koko Euroopassa. Japanin-reittien määrässä mitattuna Helsinki-Vantaa on tällä hetkellä Euroopan suurin lentoasema. Kööpenhaminasta viikoittaisia lentovuoroja Japaniin on seitsemän, Tukholmasta ja Oslosta ei yhtäkään. Kiinan kohteisiin viikoittaisia lentoja on Helsingistä 25, Kööpenhaminasta 14 ja Tukholmasta yhdeksän.

Reittien määrä on kasvanut jälleen tänä vuonna Finnairin avattua toukokuussa reitit Helsingistä sekä Kiinan Guangzhouhun että Japanin Fukuokaan. Lokakuussa Helsinki-Vantaan asema Pohjoismaiden johtavana lentoliikenteen solmukohtana korostuu entisestään, kun Qatar Airways avaa yhteyden Helsingistä Lähi-idän nopeimmin kasvavaan hubiin, Dohaan. Sen ansiosta Suomesta avautuvat yhä monipuolisemmat lentoyhteydet paitsi Lähi-itään myös Intiaan, Afrikkaan ja Australiaan.

ACI Europen tutkimuksesta käy ilmi, että Helsinki-Vantaalta on tarjolla 8 509 relevanttia vaihtolentoyhteyttä, jolla lentoasema nousee 12. sijalle eurooppalaisten lentoasemien vertailussa. Kööpenhaminalla vastaava luku on 5 831 (sija 14), Oslolla 3 948 (sija 17) ja Tukholmalla 2 898 (sija 22).

Koko raportti saatavana täällä

ACI Europe (European region of Airports Council International) on Euroopan lentoasemien yhteistyöjärjestö. Se edustaa lähes 500 lentoasemaa 45 Euroopan maassa. Vuonna 2014 sen jäsenlentoasemien kautta kulki yli 90 % Euroopan kaupallisesta lentoliikenteestä, eli yli 1,8 miljardia matkustajaa. Lue lisää (englanniksi): www.aci-europe.org