Torstaina 7.1.2016 Pekingissä solmitun Memorandum of Understanding on the Establishment of A Sister Airport Relationship -sopimuksen (MOU) ansiosta Helsinki-Vantaan lentoasemasta ja Aasiaan suurimmasta lentoasemasta, Pekingin lentoasemasta (Beijing Capital International Airport, BCIA) tulee sisarlentoasemia.
Sopimuksen avulla Finavia pyrkii vahvistamaan Suomen roolia keskeisenä porttina Euroopan ja Aasian välisessä lentoliikenteessä.
Sopimus vahvistaa maiden ja lentoasemien välisiä suhteita ja antaa osapuolille mahdollisuuden kehittää yhteyksiä Suomen ja Kiinan sekä erityisesti Helsingin ja Pekingin välillä.
Yhteistyön tavoitteina ovat tiedon ja parhaiden käytäntöjen jakamisen lisäksi yhteismarkkinointia edistävien toimenpiteiden luominen yhtiöiden kotimarkkinoilla, ammattitaidon kasvattaminen sekä vuonna 2016 käynnistyvä henkilöstövaihto Helsinki-Vantaan ja Pekingin lentoasemien välillä.
"Pidämme Finaviaa yhtenä johtavista ja kyvykkäimmistä lentoasema-konserneista. Helsinki-Vantaan rooli yhtenä tärkeimmistä solmukohdista Kiinan ja Euroopan välillä on luonnollisesti keskeisellä sijalla yhteistyössämme liiketoimintojemme kehittämiseksi."
- Arvostamme yhteistyön tiivistymistä Finavian kanssa suuresti. Pidämme Finaviaa yhtenä johtavista ja kyvykkäimmistä lentoasemakonserneista. Helsinki-Vantaan lentoaseman rooli yhtenä tärkeimmistä solmukohdista Kiinan ja Euroopan välillä on luonnollisesti keskeisellä sijalla yhteistyössämme liiketoimintojemme kehittämiseksi, sanoo CAH:n pääjohtaja ja BCIA:n hallituksen puheenjohtaja Liu Xuesong.
Lisäksi sopimus tukee Helsinki-Vantaan tavoitetta olla matkustajien ja lentoyhtiöiden ensisijainen valinta vaihtolentoasemaksi Euroopan ja Aasian välillä.
Sujuvat lentoyhteydet tukevat Suomen matkailun kasvupotentiaalia
Aasian-lentojen määrällä mitattuna Helsinki-Vantaa on Euroopan viidenneksi suurin. Vuonna 2016 se tarjoaa yhteyksiä yli 130 kohteeseen, mukaan lukien 17 suoraa reittiä Aasiaan ja jatkoyhteydet lähes kaikkiin Euroopan suurkaupunkeihin.
- Yhteistyö Kiinan suurimman lentoasemaoperaattorin kanssa on meille merkittävä virstanpylväs, joka kasvattaa molempien toimijoiden lentoasemien vetovoimaa ja Suomen ja Kiinan välisten reittien kehittämismahdollisuuksia. Helsinki-Vantaalle sisarlentoasemasopimus maailman toiseksi suurimman lentoaseman, BCIA:n, kanssa tarjoaa erinomaisen tilaisuuden kehittää kilpailukykyään Aasian ja erityisesti Kiinan markkinoilla suhteessa muihin Euroopan lentoasemiin, Finavia Oyj:n toimitusjohtaja Kari Savolainen sanoo.
- Sujuvat lentoyhteydet Euroopan ja Aasian välillä tuovat ulkomaisia matkailijoita Suomeen, missä matkailun kasvupotentiaali on merkittävä. Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n hiljattain julkaiseman tilaston mukaan aasialaisten matkustus Suomeen on selkeässä kasvussa. Esimerkiksi kiinalaisten yöpymiset ovat kasvaneet huomattavasti, Savolainen jatkaa.
Helsinki-Vantaan ja Pekingin välillä on ollut suora lentoyhteys jo vuodesta 1988 lähtien. Finnair yhdistää kaupungit tarjoamalla reitillä päivittäisiä kaukolentoja Airbus A350 -koneella. Helsinki-Vantaalta on Finnairin suora yhteys myös toiselle CAH:n operoimalle lentoasemalle, Chongqingiin.
"Olemme jo tehneet paljon, jotta koneen vaihtaminen Helsinki-Vantaalla olisi kiinalaisille asiakkaillemme mahdollisimman sujuvaa ja mukavaa."
- Olemme jo tehneet paljon, jotta koneen vaihtaminen Helsinki-Vantaalla olisi kiinalaisille asiakkaillemme mahdollisimman sujuvaa ja mukavaa. Tämä näkyy esimerkiksi kiinankielisinä opasteina, mobiilisovelluksena ja kiinantaitoisena henkilökuntana. Yhteistyön myötä voimme parantaa palveluitamme aasialaisille ja eurooppalaisille matkustajille edelleen, Savolainen sanoo.
Valmistautuminen 20 miljoonaan matkustajaan käynnissä
Helsinki-Vantaalla on käynnissä mittava, 900 miljoonan euron suuruinen kehitysohjelma. Ohjelman myötä Finavia luo täysin uusia palveluita yhdistämällä uusimpia teknologioita uudistettuun asiakaskokemukseen.
Joulukuussa 2015 Helsinki-Vantaan vuosittainen matkustajamäärä ylitti 16 miljoonaa ensimmäisen kerran lentoaseman historiassa. Kehitysohjelmaan sisältyvän terminaalilaajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan vuonna 2020 palvella 20 miljoonaa vuotuista matkustajaa.
Laajentamisesta huolimatta Helsinki-Vantaan kiistattomat vahvuudet, kompaktius ja mukavuus, säilyvät myös tulevaisuudessa. Kaikki lentoaseman palvelut löytyvät jatkossakin yhden katon alta, jolloin välimatkat pysyvät lyhyinä ja palvelut helposti saatavilla.
Hae tästä lentoyhteyksiä ja aikatauluja Kiinaan
Capital Airports Holding Company (CAH) on Kiinan suurin lentoasemaoperaattori, joka huolehtii yli 40 lentoaseman toiminnasta kahdeksassa Kiinan kansantasavallan itsehallinnollisessa kaupungissa, maakunnassa ja autonomisella alueella. CAH:n toiminta-alueeseen kuuluvat Peking, Tianjin, Jiangxi, Chongqing, Jilin, Sisä-Mongolia, Heilongjiang ja Hebei. Näillä alueilla asuu yhteensä 300 miljoonaa ihmistä ja ne muodostavat 25 prosenttia Kiinan bruttokansantuotteesta.
Beijing Capital International Airport (BCIA) on Aasian suurin ja maailman toiseksi suurin lentoasema, jonka matkustajamäärä vuonna 2014 oli 86,1 miljoonaa.