Ohita navigaatio

ACI:n Jankovec: Matkustajamäärien kasvu ei helpota lentoasemien kustannuspainetta

Artikkeli julkaistu
12.04.2016 klo 08:29
Arkistointipäiväys
Yritys
Lentoliikenteen kasvu Euroopassa on ollut alkuvuonna ennustettua vauhdikkaampaa. Näin totesi lentoasemajärjestö ACI Europen pääjohtaja Olivier Jankovec Helsingissä, jossa on parhaillaan käynnissä Finavian isännöimä, lentoasemien kaupallisiin palveluihin keskittyvä konferenssi.

Matkustajamäärä Euroopan lentoasemilla kasvoi ACI Europen tilastojen mukaan helmikuussa peräti 10 prosentin vauhtia.

- Yksi ylimääräinen päivä tämän vuoden helmikuussa ei selitä kokonaan lentoliikenteen rajua kasvua. Monessa maassa talous on alkanut elpyä ja kuluttajien matkustusinto on kasvussa, Jankovec totesi.

Huolimatta lentoliikenteen kasvusta Euroopassa maanosan lentoasemayhtiöiden taloustilanne on kehittynyt kuitenkin merkittävästi heikommin kuin muissa maanosissa. Tämä johtuu siitä, että Euroopassa lentoasemayhtiöt eivät ole nostaneet samassa suhteessa hintojaan lentoyhtiöille kuin niiden kulut muun muassa sääntelyn takia ovat kasvaneet.

- Lentoasemilla on ollut Euroopassa kovat kustannustalkoot viime vuosina. Vuoden 2008 jälkeen lentoasemayhtiöt ovat muun muassa vähentäneet henkilöstökulujaan lähes viidenneksellä eli toiminta on tehostunut merkittävästi samalla, kun lentoasemien palvelutaso on parantunut, Jankovec sanoi Helsingissä.

Puolet Euroopan lentoasemayhtiöistä tappiollisia

ACI:n mukaan lentoasemien vuosittaiset kulut ovat Euroopassa noin neljä miljardia euroa suuremmat kuin lentoyhtiöiden niille maksamat palvelumaksut. Puolet Euroopan lentoasemayhtiöistä on tappiollisia, ja kilpailu yhtiöiden välillä on kovaa.

Tämän vuoksi matkustajille tarjolla olevien kaupallisten palveluiden tuotot ovat lentoasemille yhä tärkeämpiä. Lentoasemien myymälöistä ja ravintoloista saatavilla tuotoilla rahoitetaan lentoliikenteen infrastruktuuria.

- Haluamme, että Helsinki-Vantaa säilyy houkuttelevana ja kilpailukykyisenä lentoyhtiöiden silmissä ja pyrimme pitämään hintatasomme lentoyhtiöille alhaisena. Siksi panostamme voimakkaasti lentoaseman kehittymiseen houkuttelevana kauppapaikkana matkustajille, Helsinki-Vantaan lentoaseman kaupallisesta liiketoiminnasta vastaava Elena Stenholm Finaviasta kertoo.

Finavian isännöimä, Helsingissä 11. - 13.4.2016 järjestettävä ACI Europe Airport Commercial & Retail Conference toi Helsinkiin eurooppalaisten lentoasemien, lentoasemaoperaattoreiden, jälleenmyyjien ja brändien johtajat ja päättäjät.

Konferenssin keskeinen teema on juuri lentoasemien kaupalliset palvelut ja niistä saatavien tuottojen korostunut merkitys.

- Konferenssissa käydään läpi alan parhaita käytäntöjä, joita voimme hyödyntää myös omassa toiminnassamme. Samalla pääsemme houkuttelemaan kaupallisen alan parhaita toimijoita Helsinki-Vantaalle ja tukemaan Suomi-kuvaa markkinoimalla maatamme monipuolisena matkailukohteena, Stenholm sanoo.

Finavia haluttu tapahtumaisäntä

Finavia on saavuttanut vankan aseman ilmailualan merkittävimpien kansainvälisten tapahtumien järjestäjänä.

Lokakuussa 2015 kaupallisen lentoliikennealan johtajat kokoontuivat Helsinkiin Finavian isännöimään CAPA World Aviation Summit -konferenssiin.

Helmikuussa 2015 lentoasemien talvikunnossapidon konferenssi WOASE 2015 keräsi Helsinki-Vantaalle lähes 150 osallistujaa yli kymmenestä maasta.

Kohti vuotta 2020

Helsinki-Vantaan palvelu-uudistuksen taustalla on tarve kehittää lentoaseman palveluvalikoimaa vastaamaan yhä paremmin kasvavan matkustajamäärän moninaisia tarpeita.

Finavian käynnissä olevan 900 miljoonan euron kehitysohjelman tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa sekä kansainvälisessä lentoasemien kilpailussa että Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen merkittävänä solmukohtana.

Kansainvälisesti kilpailukykyinen lentoasema on koko Suomen hyvinvoinnin kannalta tärkeä ja sen avulla voidaan säilyttää suomalaisten hyvät lentoyhteydet ympäri maailmaa.

Vuoden 2016 alussa alkavan terminaalilaajennuksen ansiosta Helsinki-Vantaalla voidaan palvella 20 miljoonaa vuotuista matkustajaa vuonna 2020.

Seuraa ACI Europe Commercial & Retail Conferencea sosiaalisessa mediassa hashtagilla #aciHelsinki.