Vapaalla reitityksellä saadaan joustavuutta ja tehokkuutta ilmatilan käyttöön. Lentoyhtiöt voivat nyt entistä paremmin optimoida koneeseen tankattavan polttoaineen määrän ja ottaa paremmin huomioon sään ja muut ilmatilan käyttäjät suunnitellessaan lentoreittiään.
Viime syksynä Suomessa toteutettiin ilmatilauudistus, joka tähtäsi vapaan reitityksen käyttöönottoon. Toimintatapojen yhtenäistäminen eri maiden välillä auttaa saavuttamaan hyötyjä Pohjois-Euroopan tasolla.
- Eri maiden ilmatiloja yhteensovittamalla pyritään tehostamaan lentojen johtamista Euroopassa, jossa ilmatilanhallinta maksaa tuplasti enemmän kuin Yhdysvalloissa. Uudistukset vaikuttavat tavalliseen lentomatkustajaan pelkästään positiivisesti, lentoajat lyhenevät ja lentoyhtiöiden kustannukset alenevat. Tavoite on lentoliikenteen kilpailukyvyn tukeminen, sanoo Finavian lennonvarmistuksen johtaja Raine Luojus.
Taustalla SES-lainsäädäntö
Koko Euroopan ilmatilan rakenneuudistusta vie eteenpäin EU:n SES (Single European Sky) -lainsäädäntö. Sen tarkoituksena on yhtenäistää toimintatapoja ja ilmatilaa koko Euroopan alueella.
Isoa uudistusta on tehty asteittain ja nyt käyttöönotettu vapaan reitityksen ilmatila on merkittävä askel Pohjois-Euroopan maille. Seuraavassa vaiheessa vapaan reitityksen aluetta on tarkoitus edelleen laajentaa yhteistyössä Iso-Britannian ja Irlannin palveluntarjoajien kanssa.
Lue lisää NEFABin tiedotteesta.