Helsinki-Vantaan 900 miljoonan euron suuruinen kehitysohjelma etenee useassa aallossa. Tammikuun alussa käynnistyvä vaihe tuo lisää tilaa ja sujuvuutta kauko- ja vaihtoliikennettä palvelevaan terminaaliosaan.
Finavia tuottaa kehitysohjelman aikana kokonaan uusia palveluita ja kytkee digitalisaation hyvin vahvasti mukaan uudistuvaan asiakaskokemukseen.
– Vaikka infrastruktuurin kehittäminen on investoinnin näkyvin osa, menestyminen maailmanluokan lentoasemana syntyy matkustajien palvelukokemuksesta, sanoo lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari.
Haapasaaren mukaan Finavian tähtäimessä on tarjota lisää joustoa ja tehokkuutta myös lentoyhtiöille. Lentokoneiden pysäköintikapasiteetti kasvaa, ja koneiden kääntöaikoja saadaan lyhennettyä.
Rakennustöiden vaikutukset voivat näkyä ja tuntua
– Teemme kaikkemme, että rakennustöistä aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa niin matkustajille kuin lentoyhtiöillekin. Silti epämukavuutta ja ahtautta voi esiintyä, Haapasaari sanoo.
Samaan aikaan rakennustöiden kanssa myös lentoliikenne lisääntyy. Tämän vuoksi esimerkiksi bussikuljetukset terminaalista lentokoneille ja takaisin tulevat lisääntymään. Kesällä 2016 palvelutaso paranee, kun non-Schengen-lentojen bussikuljetuksiin saadaan lisää kapasiteettia.
Näin lentoaseman infrastruktuuri kehittyy
Eteläsiiven valmistumisen myötä kesällä 2017 terminaalin pinta-ala kasvaa yhteensä 7 850 neliömetrillä. Kerroksia rakennetaan kaksi: toinen saapuville ja toinen lähteville matkustajille.
Haapasaari kertoo, että lentoasemalla nähdään nyt ensimmäistä kertaa myös kauan kaivatut liukukäytävät.
Lentokoneiden rullaus- ja pysäköintialueen eli niin sanotun asematason osuus tammikuussa alkavan vaiheen investoinnista on merkittävä. Asematasoa uudistetaan 157 000 neliömetrin suuruisella alueella.
Laajarunkokoneille tehdään neljä ulkopysäköintipaikka ja terminaalin edustalle asennetaan kolme matkustajasiltaa. Uudet matkustajasillat toteutetaan niin sanottuina kaksoissiltoina.
Koneeseen nousu tapahtuu samanaikaisesti kahta eri käytävää pitkin: toinen vie koneen etuosaan ja toinen keskiosaan. Näin koneeseen nousu ja koneesta poistuminen sujuvat huomattavasti nykyistä nopeammin. Tämä parantaa myös matkustajien palvelutasoa.
Terminaalin eteläisen osan valmistuttua siirrytään länsisiiven rakentamiseen. Sen on tarkoitus valmistua kokonaisuudessaan kesällä 2020.
Haapasaaren mukaan Helsinki-Vantaan aseman vahvistaminen Euroopan ja Aasian välisessä lentoliikenteessä on oleellista.
– Kasainvälisesti kilpailukykyinen lentoasema on koko Suomen hyvinvoinnin kannalta tärkeä. Sen avulla voimme säilyttää suomalaisten hyvät lentoyhteydet ympäri maailmaa sekä tarjota useita tuhansia uusia työpaikkoja.
Helsinki-Vantaan kehitysohjelma numeroina
• Terminaalin laajennusosan pinta-ala vuonna 2020 = Linnanmäen huvipuiston kokoinen alue (75 000 m2)
• Terminaalin koko pinta-ala vuonna 2020 = 10 Eduskuntataloa (n. 250 000 m2)
• Laajarunkokoneiden siltoja vuonna 2020: 16 paikkaa
• Asematason työmaat = 65 jalkapallokenttää (330 000 m2)
• Lentoaseman kokonaispinta-ala = Helsingin kantakaupunki Kaisaniemestä Katajanokalle ja Töölöön (1800 ha)
• Kehitysohjelman rakennusaikainen työllisyysvaikutus 14 000 htv.
• Lisää pysyviä työpaikkoja noin 5 000.
• Matkustajia vuonna 2020 = 20 miljoonaa