Aihe on ollut laajalti esillä mediassa ja herättänyt keskustelua muun muassa Suomen lentoasemaverkoston tulevaisuudesta.
Uudella jaottelulla ei olisi yhtiön mukaan vaikutuksia Suomen kaupalliselle lentoliikenteelle, vaan lentoasemaverkoston operatiivinen toiminta jatkuisi ennallaan.
Voimassaolevan Schengenin rajasäännöstön mukaan kansainväliseksi lentoasemaksi kutsutaan lentoasemaa, jossa on rajatarkistusvalmius vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Muuksi lentopaikaksi kutsutaan lentoasemaa, jonne rajatarkastus kutsutaan paikalle tarvittaessa.
Tämän luokittelun mukaan Helsinki-Vantaa olisi Suomen ainoa kansainvälinen lentoasema ja muut lentoasemat muita lentopaikkoja.
Finavia tulee ehdottamaan, että lentoasemien terminologinen jaottelu poistettaisiin asetusluonnoksesta.
Uuden asetuksen mukaan liikennepaikan pitäjän olisi ilmoitettava Rajavartiolaitokselle ulkorajan ylittävistä kaupallisista lennoista etukäteen. Asetus ei muuttaisi lentoasemien toimintaa nykyisestä, sillä jo nyt Suomen lentoasemat (pl. Helsinki-Vantaa) tekevät Schengen-alueen ulkopuolelta saapuvista lennoista Rajavartiolaitokselle ennakkoilmoituksen.
Yksityislentojen osalta Finavia kannattaa, että Tampere-Pirkkalan ja Kuopion lentoasemat säilyisivät rajanylityspaikkoina.
Finavia pitää tärkeänä, että viranomaisasetuksilla ei rajoiteta Suomen lentoliikennettä millään tavoin. Sujuvan lentoliikenteen ja -yhteyksien mahdollistajana yhtiö tekee kaikkensa, että hyvät lentoyhteydet säilyvät Suomessa myös tulevaisuudessa.