Syksyyn 2016 mennessä P5:een tulee 3 000 uutta autopaikkaa. Asiakkaille entuudestaan tuttua pysäköintilaitosta korotetaan kahdella kerroksella ja sen yhteyteen kohoaa kahdeksankerroksinen laajennusosa. P5:n kokonaiskapasiteetti nousee 4 500 pysäköintipaikkaan.
P5:n ympäristössä tilapäisiä ajojärjestelyjä
Rakennustyöt ovat mittavia, ja työmaan yhteyteen on tehty tilapäisiä ajojärjestelyjä. Autoilijoita pyydetään laskemaan nopeutta ja noudattamaan varovaisuutta, sillä pysäköintilaitoksen sisään- ja ulosajon lähistöllä liikkuu työmiehiä ja suuria ajoneuvoja.
Etelän suuntaan laajenevan pysäköintitalo P5:n laajennustöiden suunnittelun keskiössä ovat toiminnallisuus ja asiakaslähtöisyys.
– Pyrimme läpi projektin varmistamaan, että rakennustöistä syntyisi mahdollisimman vähän haittaa Helsinki-Vantaan matkustajille ja lentoasemalla työskenteleville. Puolitoista vuotta kestävä työmaa on jatkuvassa muutoksessa, mutta pysäköintilaitos palvelee asiakkaita koko laajennusprojektin ajan mahdollisimman sujuvasti, kertoo P5:n projektipäällikkö Esa-Pekka Timonen Finaviasta.
Asiakkaita palvelevat myös terminaali 2:ta lähellä sijaitsevat pysäköintilaitokset P1, P2 ja P3. Mahdolliset muutokset ajoreitteihin ja pysäköimisalueille kannattaa tarkistaa Finavian verkkosivuilta.
Näin laajennustyöt etenevät
Timosen mukaan marras-joulukuun vaihteessa 2014 aloitetut laajennustyöt ovat käynnistyneet tehokkaasti ja etenevät aikataulussa. Talven aikana käynnistettiin pysäköintitalo P5:n korottaminen kahdella kerroksella ja uutta laajennusosaa varten on tehty mittavia louhintatöitä.
– Kesäkaudella korotustöitä jatketaan ja aloitetaan laajennusosan rungon rakentamisvaihe. Koko projektin laajuus on havaittavissa viimeistään laajennusosan saavuttaessa harjakorkeutensa alkuvuodesta 2016, sanoo Timonen.
P5:n laajennus työllistää yli sata henkilöä
Työmaa työllistää tällä hetkellä noin 90 työntekijää ja toimihenkilöä. Lisäksi laajennusprojektissa mukana olevat suunnittelijat ja valvojat nostavat projektin parissa työskentelevien määrää 15–20 hengellä.
Energiatehokas valaistus
Energiatehokkuus on huomioitu pysäköintilaitoksen valaistuksessa, joka koostuu lähes kokonaan led-valaisimista. Betonirakenteinen P5 on kylmä pysäköintilaitos, eikä tiloja ole hissejä, porrastorneja ja tiettyjä teknillisiä tiloja lukuun ottamatta tarve lämmittää lainkaan. Laajennettu P5-pysäköintilaitos avataan paikoituskäyttöön kokonaisuutena kesällä 2016.