– Vanhat asut eivät toimineet enää nykyisissä työtehtävissä. Halusimme myös päivittää niiden ilmeen tähän päivään, työhyvinvointipäällikkö Heidi Nousiainen perustelee.
Suunnittelun avainsanoja ovat olleet ekologisuus, erottuvuus, helppohoitoisuus ja monipuolisuus.
Henkilökunta mukana suunnittelutyössä
Uuden asut suunnitteli Helsingissä toimiva Touchpoint. Se innostui työstä heti briiffin saatuaan.
– Toimeksianto oli hyvin mieluinen, sillä Finavia halusi päästä pois perinteisistä virkamiesmäisistä työasuista, Touchpointin perustaja, myynti- ja markkinointijohtaja Carita Peltonen kertoo.
Toivomuksena oli käyttömukavuus sekä raikas ja nykyaikainen visuaalinen ilme.
−Haasteena oli työtehtävien monipuolisuus: työvaatteiden on taivuttava todella monenlaiseen tekemiseen
Finavian henkilökunta oli mukana koko suunnitteluprosessin ajan.
Touchpoint ehdotti muun muassa Finavian edellisestä mallistosta jääneen pontella-villakankaan hyödyntämistä. Idea sai innostuneen vastaanoton, ja kangasta käytettiin asujen yksityiskohdissa.
Jotain uutta, jotain vanhaa... Uutta on koko mallisto, vanhaa ylijäämäkankaan hyödyntäminen, sinistä värimaailma ja lainattua asujen kiitotiekuosi.
Yhteinen arvomaailma yhteistyön pohjana
Molemmat osapuolet vakuuttelevat tyytyväisyyttään paitsi yhteistyön kulkuun myös lopputulokseen.
– Yhteinen kieli arvomaailman osalta löytyi heti ensimmäisessä tapaamisessa, Peltonen sanoo.
Ekologisuus ja eettinen tuotanto sekä vastuullisuus kaikessa liiketoiminnan osa-alueissa oli myös Finavian päättäjille tärkeä asia
– Tähän mennessä käyttäjiltä saamamme palaute on ollut positiivista. Materiaalista on tykätty, ja vaatteiden sanotaan olevan tyylikkäitä, Nousiainen toteaa.
Käytännön toimivuus selviää, kunhan kaikki 200 asiakaspalvelijaa ovat ehtineet testata vaatteitaan käytännössä.
Kuva: Aki Rask