Ohita navigaatio

Näin lentoasemien arkkitehtuuria suunnitellaan

Artikkeli julkaistu
29.09.2015 klo 06:00
Arkistointipäiväys
Arkkitehtuurin Visualisointi Helsinki-Vantaa lentoaseman porttialueesta.
Vastuullisuus
Lentoasemien arkkitehtuurin suunnittelussa korostuu jatkuva muutoksen lisäksi myös pysyvyys.

Lentoasemien suunnittelun kolme kivijalkaa ovat tekniikka, prosessit ja käyttäjäkokemukset. Niiden pohjalta Helsinki-Vantaan terminaalilaajennuksessa tehdään pysyviä ratkaisuja ja varaudutaan jatkuvaan kehitykseen.

– Arkkitehdin työ lähtee usein kohteen toiminnoista ja teknisistä vaatimuksista. Arkkitehtuuri kehittyy työn aikana, sanoo Helsinki-Vantaan terminaalilaajennuksen pääsuunnittelija, PES-Arkkitehdit Oy:n osakas, arkkitehti Tuomas Silvennoinen.

Lentoaseman terminaalin suunnittelu pohjautuu paljolti prosesseihin ja niiden ymmärtämiseen. Kuinka vaihtomatkustusliikenne saadaan sujuvasti hoidettua? Millainen on matkustajan polku lentoasemalle saapumisesta koneeseen nousemiseen ja päinvastoin?

– Sujuvuus ja selkeys eivät kuitenkaan enää riitä lentoaseman kilpailutekijäksi. Polun pitää olla myös miellyttävä, sisältää ainutlaatuisia palvelukokemuksia ja tarjota elämyksiä.               

Lentoasema ei ole koskaan valmis

Oman erityishaasteensa lentoaseman suunnitteluun tuo tarve varautua jatkuvaan muutokseen. Lentoasema ei ole koskaan valmis.

– Prosessi, palvelut, tekniset mahdollisuudet ja ajatukset kehittyvät. Muutoksia täytyy tehdä ehkä jo vuoden tai kahden kuluttua, Silvennoinen muistuttaa.

– Jatkuvan muutoksen rinnalla suunnittelussa korostuu myös pysyvyys. Pitää pohtia, mikä terminaalin kaltaisessa rakennuksessa on kiinteää, mikä muuttuvaa.

Kiinteän osan Silvennoinen sanoo suunnittelevansa ”täältä ikuisuuteen” -periaatteen mukaisesti. Siten hänen mielestään kaikki rakennukset tulisi suunnitella.

– Eihän esimerkiksi Helsingin rautatieasemaakaan ole suunniteltu purettavaksi.

Luvassa matkustajalle miellyttävä polku

Helsinki-Vantaan lentoasemalla terminaalin laajennus väistämättä vähän pidentää välimatkoja rakennuksen sisällä. Arkkitehti kuitenkin lupaa matkustajalle miellyttävää polkua.

– Matkustaja menee myös jatkossa yhdestä ovesta sisään. Sen jälkeen selkeät opasteet ohjaavat hänet oikealle portille ja matkan varrella on tarjolla erinomaisia palveluita.

Terminaalilaajennuksen suunnitteluryhmällä riittää paljon pohdittavaa.  Parikymmentä vuotta Helsinki-Vantaan lentoaseman parissa työskennellyt Silvennoinen kehuu ryhmää ainutlaatuiseksi.

– Meillä on hyvä henki ja innostunut tekemisen meininki.

Helsinki-Vantaan kehitysohjelma aikajanalla

Video: Täällä suunnitellaan Helsinki-Vantaan tulevaisuutta