Analytiikka auttaa ymmärtämään, mitä lentoasemalla tapahtuu ja miten matkustajavirrat liikkuvat. Saadun tiedon avulla voidaan muun muassa arvioida turva- ja rajatarkastuksen kapasiteettitarvetta sekä kohdentaa kaupallisten palveluiden ja matkustajaopastuksen resursseja.
- Analytiikka on merkittävä tekijä, kun haluamme tuottaa hyvän matkustuskokemuksen. Asiakkaalle se näkyy esimerkiksi lyhempinä jonoina, oikea-aikaisena opastuksena ja tiedon saatavuutena, Finavian palvelukehitysyksikön päällikkö Eero Knuutila havainnollistaa.
Tunnistus perustuu Wi-Fiin
Helsinki-Vantaalla on käytössä Walkbasen tarjoama sisäpaikannusalusta, jota voidaan käyttää lentoasemilla muun muassa asiakasvirtojen analyysiin sekä markkinointiin ja henkilökohtaisiin palveluihin paikkatiedon avulla.
- Järjestelmän avulla tavoitetaan parhaimmillaan noin 85 prosenttia kaikista matkustajista. Analyysissa kiinnostavia ovat toistuvat käyttäytymiskaavat ja muutokset niissä, eivät tarkat numerot, Juha Mattsson Walkbaselta kertoo.
Analytiikalla ei voida tunnistaa yksittäistä ihmistä eikä kerätä henkilökohtaista tietoa, vaan matkustajien liikkumista seurataan massoina. Järjestelmä tunnistaa Wi-Fi-signaalia lähettävän laitteen ja muodostaa sille uuden oman ID-tunnuksen, jota seurataan.
Signaalin tarkkuus on Mattssonin mukaan paras mahdollinen eli yksittäinen laite voidaan paikantaa jopa noin kahden-kolmen metrin tarkkuudella.
- Yksityisyyden suoja on itse asiassa parempi kuin esimerkiksi videovalvonnassa, sillä tässä emme näe kuin laitteen sijainnin. Emme pysty keräämään mitään tietoa itse käyttäjästä tai laitteen lähettämästä datavirrasta, Mattsson sanoo.
Hyötyä lentoaseman toiminnan suunnitteluun
Lentoasema hyötyy analytiikasta monella tavalla. Sen avulla nähdään, mitkä alueet kentällä ovat suosituimpia, mitkä alikäytettyjä ja missä vietetään eniten aikaa. Tämä auttaa palvelujen suunnittelussa.
Järjestelmän avulla nähdään myös, miten ihmiset liikkuvat portille eli kuinka kauan aikaa he viettävät esimerkiksi kaupallisten palvelujen parissa. Tärkeää on myös tieto siitä, kuinka kauan aikaa kuluu ennen turvatarkastusta, turvatarkastuksessa ja sen jälkeen.
- Olemme havainneet, että usein matkustavat käyttävät selvästi enemmän aikaa kaupallisten palvelujen parissa kuin harvemmin matkustavat, vaikka he viettävät kentällä kaiken kaikkiaan vähemmän aikaa. Usein matkustavat ovat tehokkaampia turvatarkastuksessa ja ennen sitä, Knuutila kuvailee.
Analytiikan avulla pystytään myös tutkimaan esimerkiksi vaihtomatkustajien käyttäytymistä lentoasemalla sekä sitä, kuinka moni koneen vaihtajista poistuu vaihdon aikana kentän alueelta tehdäkseen stop-overin Suomessa.
Finavia kehittää digitaalisia palveluja jatkuvasti
Helsinki-Vantaan matkustajien käytössä on esimerkiksi älypuhelinsovellus, jolla voi paikantaa itsensä lentokentällä ja löytää itseään kiinnostavia palveluja. Tulevaisuudessa analytiikkaa voidaan hyödyntää esimerkiksi henkilökunnan sijoittelussa.
- Haluamme entistä paremmin ymmärtää matkustajien käyttäytymistä. Myös yhteistyökumppanimme kuten lentoyhtiöt ja lentoaseman liikeyritykset tarvitsevat tietoa, joka auttaa heitä oman toimintansa suunnittelussa, Knuutila sanoo.
Webinaari: Lentoaseman toimintojen kehittäminen analyytikan avulla
Walkbasen järjestämässä webnaarissa Eero Knuutila kertoo, miten Finavia kehittää ja parantaa lentoaseman tehokkuutta muun muassa analysoimalla jonotusaikoja, matkustajanpolkua ja tunnistamalla pullonkauloja.