Ennen heinäkuun alkua Liikenneviraston projektipäällikkö Juha Kansosella on kalenteri täynnä erilaisia käyttöönottokokeiluja. Asemat alkavat Helsinki-Vantaata lukuun ottamatta olla valmiina, ja raideliikennekin Vantaankoskelta Tikkurilaan odottaa jo nyt h-hetkeä.
Vuonna 2009 aloitettu noin 750 miljoonaa euroa maksava urakka saadaan valmiiksi tämän vuoden heinäkuussa.
Radan pituus on 18 kilometriä, josta tunnelia on kahdeksan kilometriä. Lentoaseman ja Aviapoliksen asemat sijaitsevat 40 metriä maanpinnan alla.
Testaukset käynnistyvät helmikuussa
Helmikuussa käynnistyvät kulunvalvonnan testit, joilla varmistetaan turvalaitteiden toimivuus eri kalustoilla.
Heti perään on vuorossa jännitteiden kytkentä sähköradan rakenteisiin. Radanvarren koulujen oppilaat saavat Kansosen mukaan hyvissä ajoin tietoiskun sähköradan vaarallisuudesta.
Maaliskuun loppupuolella urakka on siinä vaiheessa, että VR pääsee koeajamaan SM5-matalalattiajuniaan radalla. Testin tarkoituksena on tarkastella lähiliikennekaluston kulkuominaisuuksia, mutta myös katsoa, pitävätkö suunnitellut aikataulut paikkansa.
– Seuraamme, miten uusi lähiliikennekalusto kiihtyy ja jarruttaa esimerkiksi mäkitilanteissa, sanoo Kansonen.
Evakuointiharjoitus viimeistelee testaukset
Turvallisuusseikat tarkastetaan toukokuussa Pelastuslaitoksen johdolla järjestettävässä evakuointiharjoituksessa.
Tuolloin varmistetaan, että matkustajat saadaan ohjattua hätäpoistumisteitä ulos tunneleista tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa. Samalla varmistetaan savunpoisto-ohjelmien ja palojärjestelmän toimivuus.
On arvioitu, että vuonna 2025 Helsinki-Vantaan juna-asemaa käyttää 14 000 henkeä vuorokaudessa.
Kehäradan rakennuttaja on Liikennevirasto sopimuskumppaneinaan Vantaan kaupunki ja Finavia Oyj.
Lue lisää lentoaseman kehittämisestä
Kuva: Liikennevirasto