Mitä paremmin kuljetinjärjestelmät toimivat, sitä vähemmän joutuu matkustaja näkemään vaivaa. Laitehuolto ylläpitää, valvoo ja operoi kuljetinjärjestelmää siten, ettei se aiheuta viivästyksiä lentoliikenteelle.
Työtä Pennasella ja Tervolla tiimeineen riittää, sillä Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulki vuonna 2014 lähes 16 miljoonaa matkustajaa.
- Meillä varmistetaan, että matkalaukut kulkevat koneisiin suunnitellusti ja matkustajat pääsevät jouhevasti turvatarkastuksen läpi. Päivittäisen työn ohessa kehitämme jatkuvasti Helsinki-Vantaan kuljetinjärjestelmää, jotta pystymme vastaamaan entistä isompiin matkustajamääriin ja varmistamme työskentelyn olevan turvallista, Tervo tiivistää.
Ylläpitopäällikkönä toimiva Pennanen kertoo tyypillisen työpäivän pitävän sisällään esimiestyötä, matkatavaroihin liittyvien tilastojen tekemistä sekä matkatavaraprosessien läpikäyntiä ja kehitystä. Tehtäviin kuuluu lisäksi uuden matkatavaran kohdentamisjärjestelmän kehitystehtäviä, yhteistyötä maahuolintayhtiöiden kanssa ja paljon perinteistä toimistotyötä sekä selvitystyötä.
Mielenkiintoiset tehtävät ja lentokenttäympäristö saavat ylläpitopäällikön ja huoltoinsinöörin viihtymään työssään. - Pidämme meidän työyhteisöstä ja logistiikasta lentoasemalla, kommentoivat päivittäin yhteistyötä tekevät työtoverit. Matkatavaroiden lisäksi laitehuollon vastuualueisiin kuuluvat muun muassa turvatekniikka, matkustajasillat, automaattiovet, kameratekniikka ja kulunvalvonta.
Ei ole yllättävää, että Pennasen lempipaikka lentoasemalla liittyy logistiikkaan. - Asematasolla autoa ajaessa ja porttialueella kävellessä tuntee olevansa eniten keskellä tätä kaikkea, sanoo Pennanen.
- Lentoasema on varmasti yksi suurimmista logistista solmukohdista Suomessa.
Vastapainoa lentoaseman kiireelle Pennanen ja Tervo etsivät urheiluharrastuksista, Pennanen viheriöiltä ja Tervo kamppailulajeista, kilpatanssista ja kiipeilystä. Vauhtia riittää myös laitehuollon päivittäisessä työssä. - Lentokenttä on mielenkiintoinen, monipuolinen ja haastava työympäristö. Pidän siitä, että työssämme ei juurikaan kahta samanlaista työpäivää tule vastaan, Tervo kuvailee.
Logistiikasta vastaava Pennanen sekä automaatioon erikoistunut Tervo yhdessä laitehuollon tiimin kanssa huolehtivat siitä, että päivittäin jopa 23 000 matkatavaraa kulkee sujuvasti koko 11 kilometriä pitkän kuljetinjärjestelmän läpi.
- Kun matkustajat saavat matkatavaransa kohteessa ongelmitta, toisin sanoen kun matkustajat eivät tiedä meistä mitään, on laitehuollossa tekemämme työ kuljetinjärjestelmien eteen onnistunut parhaiten, kuittaavat Pennanen ja Tervo.