Ohita navigaatio

Hyvästä lentoasemasta tulossa vielä parempi

Artikkeli julkaistu
30.09.2015 klo 06:00
Arkistointipäiväys
Arkkitehtuurin Visualisointi Helsinki-Vantaa lentoaseman länsisiivestä.
Vastuullisuus
Hyvät palvelut, tehokkaat prosessit ja erottuminen muista korostuvat entistä enemmän lentoasemien kilpailussa. Niihin Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelma tuo suuret satsaukset.

– Haluamme tehostaa jo nyt hyviä prosessejamme ja parantaa entisestään palvelutasomme, kiteyttää Finavian projektijohtaja Martti Nurminen.    

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on ryhdytty toteuttamaan vuoteen 2020 asti ulottuvaa kehitysohjelmaa.  

– Kaikki perustuu kustannustehokkaasti toimiviin – muun muassa turvallisuutta ja lentokoneiden kääntöprosessia sujuvoittaviin – infraratkaisuihin. Viritämme lentoaseman koneiston toimimaan ja palvelemaan optimaalisesti.  

Kompakti kokonaisuus säilyy

Lentoaseman laajentaminen etenee niin sanotun one roof -konseptin mukaisesti.  Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki uudetkin palvelut sijoitetaan yhteen rakennukseen.

– Pidämme Helsinki-Vantaan kompaktina kokonaisuutena, jossa välimatkat pysyvät lyhyinä, palvelut helposti saavutettavina ja asiointi sujuvana.

– One roof -malli tukee tehokkaasti myös vaihtomatkustuksen kasvua. Portilta toiselle pääsee helposti ja nopeasti, Nurminen toteaa.

Terminaalin laajentaminen etenee vaiheittain

Helsinki-Vantaan lentoaseman lisätilojen rakentaminen ja käyttöönotto, uusien palvelujen lanseeraus ja matkustuksen sujuvoittaminen tapahtuvat vaiheittain vuoteen 2020 mennessä.

– Sisältö, kustannukset ja aikataulut tarkentuvat suunnittelun edetessä. Tarvittaessa voimme joustavasti reagoida markkinatilanteen muutoksiin, Nurminen huomauttaa.

Ensi vuoden alussa alkavassa ensimmäisessä vaiheessa terminaalirakennusta laajennetaan 75 000 neliömetrillä, laajarunkokoneiden siltapaikkojen määrä tuplataan ja matkatavaran käsittelykapasiteettia nostetaan yli puolella nykyisestä.

Myöhemmin Finavia laajentaa nykyistä kakkosterminaalia maaliikennealueelle. Samalla lähtöselvitys, turvatarkastus ja matkatavaroiden luovutus keskitetään yhteen lähtö- ja tuloaulaan.

Myös terminaalin kaupalliset palvelut sekä pysäköinti- ja joukkoliikennejärjestelyt uudistuvat.

Palveluiden konseptoinnissa Finavia aikoo hyödyntää digitaalisia ratkaisuja, matkustajatilojen suunnittelussa suomalaisia materiaaleja ja sisustusratkaisuja. Ääni- ja valomaisemat tuovat elämyksellisyyttä oleskelutiloihin.

Finavian kehitysohjelman budjetti on noin 900 miljoonaa euroa. Tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa sekä kansainvälisessä lentoasemien kilpailussa että Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen merkittävänä solmukohtana.

Kansainvälisesti kilpailukykyinen lentoasema on koko Suomen hyvinvoinnin kannalta tärkeä ja sen avulla voidaan säilyttää suomalaisten hyvät lentoyhteydet ympäri maailmaa. Laajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan palvella 20 miljoonaa vuotuista matkustajaa vuonna 2020.

Katso Helsinki-Vantaan lentoaseman tärkeimmät tapahtumat aikajanalla