– Digitaalisten palveluiden kehittäminen on tärkeä osa palvelukehitystämme. Haluamme olla edelläkävijöitä, ja tämä vie digistrategiaamme aimo harppauksen eteenpäin. Olemme ylpeitä siitä, että Helsinki-Vantaan mobiilisovellus on hyväksytty ensimmäisten App Storesta saatavien älykellosovellusten joukkoon, sanoo lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari Finaviasta.
Haapasaaren mukaan Finaviassa digipalveluiden kehittäminen kulkee käsi kädessä matkustajien toiveiden ja odotusten kanssa.
Tutkimusten mukaan matkustajat haluavat helpotusta matkan tekoon ja käyttävät siihen mielellään teknologiaa apunaan. Kansainvälisen lentotoimialaa tutkineen SITAn mukaan esimerkiksi 72 prosenttia matkustajista haluaisi mobiililaitteen kautta reaaliaikaistatietoa lennostaan.
Osa Apple Watchin ennakkotilaajista saa uuden älykellon käsiinsä tänään.
Helsinki-Vantaan sovellus älykellossa helpottaa matkustusta
Apple Watch -sovellus on suunniteltu opastamaan lähtevää matkustajaa matkan eri vaiheissa. Kun matkustaja on lisännyt lentonsa Helsinki Airportin iPhone tai iPad -sovellukseen, lento ilmestyy kelloon automaattisesti.
Kellosta pystyy muutamassa sekunnissa tarkistamaan lentotiedot, lähtöajan, lähtöportin, lyhyimmän turvatarkastusjonon, lähtöselvitystiskin, lähtöterminaalin sekä lähtöporttia lähellä sijaitsevat palvelut.
– Sovelluksessa käytetään notifikaatioita, jolloin esimerkiksi tieto portin aukeamisesta ilmestyy kellon näytölle ja selviää näin vain yhdellä vilkaisulla, Haapasaari sanoo.
Lentokenttäsovellus on esimerkki suomalaisesta osaamisesta
Sovellus on suunniteltu ja toteutettu yhdessä suomalaisyritys Futuricen kanssa.
– Apple Watchiin tulevien sovellusten suunnitteluprosessi tarjosi meille mahdollisuuden tutkia, miten palveluista rakennetaan käyttäjille aitoa lisäarvoa, sanoo Futuricen suunnittelija Timo Sulanne.
Älykelloissa käyttökokemus on erilainen verrattuna puhelimiin tai tabletteihin. Kellon näyttö on todella pieni. Siksi on tärkeää, että ajankohtainen tieto ilmestyy näytölle ilman selausta.
Vuonna 2013 Teleforum ry ja Teknologiateollisuus palkitsivat Finavian parhaaksi mobiilia palveluissaan hyödyntäväksi toimijaksi omassa sarjassaan. Palkinto tuli Helsinki Airport -sovellukselle, jonka suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat yhteistyössä Finavia ja Futurice.
Helsinki-Vantaalla on käynnissä Finavian lähes miljardin euron kehitysohjelma. Sen tavoitteena on valmistautua matkustajamäärien kasvuun ja säilyttää kentän kilpailuasema kansainvälisen lentoliikenteen solmukohtana. Helsinki-Vantaan vahvuuksia ovat lyhyet vaihtoajat, ystävällinen henkilökunta ja maailmanluokan palvelut.