Terminaalin kapasiteetti on suunniteltu Finnairin tulevan Airbus A350 XWB -laivaston tarjoaman kasvavan rahtikapasiteetin mukaan. Se sisältää erityiset rahdin käsittelyalueet lääke- ja life science -teollisuuden tuotteille sekä helposti pilaantuville tuotteille kuten kalalle ja äyriäisille.
Viimeisintä teknologiaa hyödyntävän rahtiterminaalin varastotilat tulevat olemaan pitkälti automatisoituja tehokkaiden, korkealaatuisten ja kustannustehokkaiden rahdin käsittelytoimintojen varmistamiseksi. U
uden terminaalin sijainti on määritelty maakuljetusten optimoimiseksi rahtiterminaalista laajarunkokoneiden lähtöporteille Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Terminaali avataan keväällä 2017 lähellä Finnairin Tekniikan aluetta, Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen vieressä Vantaalla osoitteessa Turbiinitie.
Finnairin rahtitoiminnot jatkavat osoitteessaan Rahtitie 1, kunnes ne siirretään uuteen rahtiterminaaliin keväällä 2017.
Uusi rahtiterminaali on Finnairin toiseksi suurin investointi A350 XWB -laivastoinvestoinnin jälkeen. Päätökset uuden rahtiterminaalin omistusrakenteesta tehdään rahtiterminaalin valmistuttua.
- Rahti ovat olennainen tuottojen lähde Finnairille, sillä keskimäärin yli 17 prosenttia kaukoliikenteen tuotoista tulee rahdista. Yli 80 prosenttia Finnair Cargon kuljettamasta rahdista on ns. transit-rahtia, ja uudet Airbus A350 XWB lentokoneet kasvattavat rahtikapasiteettiamme noin puolella vuoteen 2020. Uusi, moderni rahtiterminaali mahdollistaa kasvavien rahtivirtojen käsittelyn tulevaisuudessa, sanoo Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen.
Lähde: Finnairin tiedote 25.3.2015