Ohita navigaatio

Finnair rakentaa rahtiterminaalin Helsinki-Vantaalle

Artikkeli julkaistu
26.03.2015 klo 13:56
Arkistointipäiväys
Finnairin lentokone lentokentällä.
Vastuullisuus
Uuden 35 000 neliömetrin suuruisen rahtiterminaalin rakennustyöt alkavat maaliskuussa 2015. Investonnin arvo on noin 80 miljoonaa euroa. 

Terminaalin kapasiteetti on suunniteltu Finnairin tulevan Airbus A350 XWB -laivaston tarjoaman kasvavan rahtikapasiteetin mukaan. Se sisältää erityiset rahdin käsittelyalueet lääke- ja life science -teollisuuden tuotteille sekä helposti pilaantuville tuotteille kuten kalalle ja äyriäisille.

Viimeisintä teknologiaa hyödyntävän rahtiterminaalin varastotilat tulevat olemaan pitkälti automatisoituja tehokkaiden, korkealaatuisten ja kustannustehokkaiden rahdin käsittelytoimintojen varmistamiseksi. U

uden terminaalin sijainti on määritelty maakuljetusten optimoimiseksi rahtiterminaalista laajarunkokoneiden lähtöporteille Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Terminaali avataan keväällä 2017 lähellä Finnairin Tekniikan aluetta, Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen vieressä Vantaalla osoitteessa Turbiinitie.

Finnairin rahtitoiminnot jatkavat osoitteessaan Rahtitie 1, kunnes ne siirretään uuteen rahtiterminaaliin keväällä 2017.

Uusi rahtiterminaali on Finnairin toiseksi suurin investointi A350 XWB -laivastoinvestoinnin jälkeen. Päätökset uuden rahtiterminaalin omistusrakenteesta tehdään rahtiterminaalin valmistuttua.

- Rahti ovat olennainen tuottojen lähde Finnairille, sillä keskimäärin yli 17 prosenttia kaukoliikenteen tuotoista tulee rahdista. Yli 80 prosenttia Finnair Cargon kuljettamasta rahdista on ns. transit-rahtia, ja uudet Airbus A350 XWB lentokoneet kasvattavat rahtikapasiteettiamme noin puolella vuoteen 2020. Uusi, moderni rahtiterminaali mahdollistaa kasvavien rahtivirtojen käsittelyn tulevaisuudessa, sanoo Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen.

Lähde: Finnairin tiedote 25.3.2015