Ohita navigaatio

Uudet palvelut sujuvoittavat pysäköintiä

Artikkeli julkaistu
16.12.2014 klo 07:00
Arkistointipäiväys
Autoja pysäköitynä pysäköintihallissa.
Matkustus
Pysäköinnin varauspalvelu otettiin käyttöön Helsinki-Vantaalla vuoden 2014 toukokuussa. Sen avulla asiakas voi varata parkkipaikan Finavian verkkosivuilta jo ennen matkalle lähtöä.

Varauksen yhteydessä hoituu myös maksaminen, joka tapahtuu joko luottokortilla tai verkkopankin kautta.

Ennakkovarauspalvelun ansiosta asiakas pääsee mieleiselleen pysäköintialueelle ajankohdasta ja ruuhkista riippumatta.

– Palvelua on mitä ilmeisimmin kaivattu. Tästä kertoo kannustava palaute sekä tasaisesti lisääntyvä käyttäjämäärä, Finavian apulaisjohtaja Heikki Koski kertoo.

Pysäköintipalveluita halutaan kehittää siten, että ne palvelevat pysäköivien asiakkaiden tarpeita yhä paremmin.

– Kehitystyötä tehdään jatkuvasti. Seuraamme aktiivisesti palvelun käyttöä ja asiakkaiden kokemuksia ja toiveita. Harkitsemme myös pysäköinnin lisäpalveluja. Tällaisia voivat olla esimerkiksi autojen pesut, puhdistukset ja pienhuoltotyöt.

Maksaminen helpottuu

Autoilijan asiointia sujuvoitetaan myös paikoitusalueilla P1 ja P2 toteutettavilla uudistuksilla.

– Alkuvuodesta alkaen pysäköinnin voi maksaa puomilla ennen ulosajoa. Tämä helpottaa matkustajan elämää esimerkiksi silloin, kun hän on unohtanut maksaa pysäköinnin terminaalissa tai pysäköintialueella ennen autoon hyppäämistä, Koski sanoo.

Toinen toteutettava uudistus on kameratunnistus. Se tunnistaa auton rekisterinumeron sisään ajettaessa.

– Kun maksu on suoritettu, ulosajopuomi nousee automaattisesti. Ulos ajaessa ei siis tarvitse pysähtyä syöttämään lipuketta lukijalaitteeseen.

Siirry pysäköinnin varaukseen

Ajo-ohjeet Helsinki-Vantaalle

Lisää tietoa pysäköinnistä