Testattuja palveluita arvioitiin kokemuksen, luotettavuuden, tärkeyden, kustannustehokkuuden ja Helsinki-Vantaan strategian toteutumisen kannalta. Kaikkein suosituimmaksi palveluprototyypiksi osoittautui lentoaseman juhannusjuhla: non-Schengen alueen lähtöporttien alue koristeltiin juhannuskoivuilla ja juhannussalolla. Matkustajat pääsivät jopa juhannustansseihin!
Erityisesti kiinalaiset, japanilaiset ja suomalaiset matkustajat innostuivat juhannuksen vietosta. Samat kansallisuudet ja lisäksi korealaiset matkustajat innostuivat Yoga Gate -joogastudiosta, jossa matkustajat pääsivät osallistumaan joko ohjatulle jooga- tai pilatestunnille tai tekemään omatoimisen harjoituksen valmiiden ohjeiden mukaan.
Muihin testattuihin palveluihin kuului Gate Rostery, joka myi paikallisen kahvipaahtimon kahvia ja teetä suoraan polkupyörällä kulkeneesta pienoiskahvilasta. Tämä nähtiin hyvänä erityisesti ruuhka-aikaan. Palvelua arvostivat myös ne, jotka halusivat olla ajoissa lähtöportilla.
Service Menu oli puolestaan palvelu, jossa matkustajille ehdotettiin sopivia ajanviettotapoja lentoasemalla sen mukaan, kuinka pitkä oli heidän vaihtoaikansa ja millaiset olivat heidän omat kiinnostuksen kohteensa. Lapsiperheille ehdotettiin palvelua, jossa eläinten jälkiä muistuttavat lattiatarrat ohjasivat matkustajia leikkialueelle.
Suomi-teemaisesta valokuvaseinästä pitivät erityisesti suomalaiset ja kiinalaiset matkustajat. Sen sanottiin olevan hauska ja piristävän lentoaseman tunnelmaa.
Onnistuneimpia palvelukonsepteja kehitetään edelleen. Parhaat palvelut vakiintuvat Helsinki-Vantaalle.
Seuraa Twitterissä ja Instagramissa
#TravelLab
#SelfieFromHEL
#AirportYoga
Sinua voivat kiinnostaa myös nämä aiheet
Helsinki-Vantaan kehitysohjelma
Teksti: Tiia Soininen, Mediafocus Oy
Kuva: Finavia