Keskuksen tärkein tehtävä on matkustajavirtojen ennakointi, minkä perusteella lentoaseman toimintaa suunnitellaan. Lisäksi se osallistuu kentän jokapäiväisiin toimintoihin muun muassa asiakasvirtoja ohjaillen.
Kymmenhenkinen yksikkö on valmiudessa 24/7, ja yhteistyökumppaneiden lista on pitkä. Sillä ovat oikeastaan kaikki tahot, jotka lentoasemalla jotakin tekevät. Helsinki-Vantaalla toimii yhteensä noin 1 500 eri organisaatiota.
Jatkuvaa yhteyttä pidetään esimerkiksi Finavian asiakaspalveluun, joka tarvittaessa ottaa ohjat käsiinsä ohjaten ja auttaen matkustajia.
Toinen tärkeä kumppani on Finavian viestintä. Jos vaikkapa syyslomaviikolle näyttää osuvan selvä matkustajapiikki, Terminal Control ilmoittaa siitä viestintätiimille, joka välittää tiedon edelleen matkustajille.
Siellä, missä matkustajatkin
Tärkeintä on olla siellä, missä matkustajatkin ovat. Jos esimerkiksi johonkin turvatarkastuspisteeseen kertyy jonoa, työntekijöitä siirretään välittömästi sinne.
Terminal Control on tiiviisti mukana myös varmistamassa vaihtomatkustuksen sujuvuutta.
Helsinki-Vantaa on yksi merkittävimpiä Euroopan ja Aasian välisen liikenteen vaihtoasemia. Jotta hyvästä asemasta voidaan pitää kiinni, jatkolennoille siirtymisen täytyy sujua kuin rasvattu.
Päivittäisellä ennakkosuunnittelulla varmistetaan se, että kaikki Aasiasta tulevat ja sinne suuntaavat matkustajat pääsevät mahdollisimman nopeasti tarkastusten läpi ja edelleen jatkolennon portille.
Terminaalikeskus on mukana myös tapahtumien ja remonttien suunnittelussa. Esimerkiksi lokakuussa järjestettävässä Match Made in HEL -tapahtumassa skeittaajien on tarkoitus liikkua eri puolilla lentoasemaa.
Osallistujien liikkumista asemalla ja sopivinta paikkaa tapahtumille mietitään yhdessä lentoaseman muiden yksiköiden kanssa. Tärkein huomioon otettava seikka on aina turvallisuus.