Ohita navigaatio

Sujuvaa palvelua Helsinki-Vantaan sisäpaikannusjärjestelmällä

Artikkeli julkaistu
11.10.2014 klo 06:00
Arkistointipäiväys
Heikki Koski.
Vastuullisuus
Uuden järjestelmän avulla vähennetään jonottamista ja autetaan matkustajia löytämään oikeaan aikaan oikeisiin paikkoihin.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla otetaan käyttöön sisäpaikannusjärjestelmä. Sen tavoitteena on digitalisoida matkustajapalveluja sekä saada informaatiota matkustajavirtojen sujuvuuden analysoimiseksi.

Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain lokakuusta 2014 lähtien. Järjestelmän mahdollistamat palvelut tulevat kattamaan koko terminaalialueen. Näin laajana sisäpaikannusjärjestelmä toteutetaan Helsinki-Vantaalla ensimmäisenä maailmassa.

– Saamamme tiedon avulla pystymme sujuvoittamaan ruuhkapiikkien matkustajavirtoja sekä auttamaan matkustajia löytämään reitin lähtöporteille tai palvelujen äärelle. Kaiken lähtökohtana on matkustuskokemuksen parantaminen, apulaisjohtaja Heikki Koski Finavialta kertoo.

Lähtökohtaisesti järjestelmä analysoi vain anonyymien massojen liikkeitä. Jos yksittäinen asiakas antaa luvan sijaintinsa käyttämiseen, hän saa mobiililaitteeseensa myös henkilökohtaista opastusta.

Vähemmän jonottamista, enemmän palveluita

Sisäpaikannusjärjestelmä on parhaimmillaan tilanteissa, joissa asiakas kulkee pitkän matkan kentän alueella ja läpäisee erilaisia pakollisia lentomatkustamisen vaiheita.

Tällainen reitti on esimerkiksi, kun lähtevä matkustaja kulkee lentokentän ulko-ovelta lähtöselvityksen, turvatarkastuksen ja passintarkastuksen kautta oikealle lähtöportille. Tai konetta Helsingissä vaihtava, lentokenttää tuntematon matkustaja siirtyy tuloportilta lähtöportille.

– Nykyistä paremman analytiikan ja muun käytettävissä olevan tiedon avulla muun muassa turva- ja rajatarkastuksen jonotusaikoja pystytään lyhentämään, Koski selittää.

Toisaalta yksittäistä matkustajaa voidaan neuvoa käyttämään aikansa mahdollisimman mielekkäästi, tai hänet voidaan auttaa oikeaan aikaan oikeiden palvelujen luo. Jos asiakkaalla on vaikka tunti ylimääräistä aikaa konetta vaihtaessaan, hän voi käyttää sen jonottamisen sijaan vaikka ruokailuun tai lepoon.

– Jokainen matkustaja päättää tietysti itse ajankäytöstään. Tavoitteena kuitenkin on, että näitä päätöksiä ei tarvitse tehdä stressaantuneena ja epätietoisena, vaan sujuvasta matkustuskokemuksesta nauttien.