Nimi Burberry tuo monelle mieleen ensimmäisenä beigen trench coatin ja ruutukuosin. Niistä onkin tullut vuosikymmenien saatossa luksusbrändin tavaramerkkejä, jotka tunnetaan jopa paremmin kuin yhtiön logo. Burberryn logossa haarniskaan sonnustautunut ritari karauttaa mustalla ratsullaan peitsi tanassa kohti uusia taisteluja.
Peloton ritari kuvastaa hyvin Burberryn alkutaivalta. Brändin perusti vuonna 1856 englantilainen Thomas Burberry (1835–1926), 21-vuotias ompelija, joka halusi tehdä uudenlaisia, funktionaalisia ulkoiluvaatteita. Tätä tarkoitusta varten hän kehitti lujan ja vettähylkivän gabardiinikankaan.
Burberryn säänkestävät vaatteet vakuuttivat pian ulkoilmaihmiset ja ääriolosuhteissa toimivat – hiihtäjät, lentäjät, motoristit, tutkimusmatkailijat. Myös ulkoilevat naiset Burberry on huomioinut tuotannossaan alusta alkaen.
Gabardiinista kudottu menestystarina
Vuonna 1911 Burberry varusti teltoin ja vaattein tutkimusmatkailija Roald Amundsenin koko retkikunnan. Tuolla matkalla ryhmä valloitti etelänavan ensimmäisenä maailmassa.
Burberryn trenssi ja ruutukuosi ovat muotimaailman ikoneja.
Seuraavana vuonna Burberry patentoi vyöllä sidottavan takin, kuuluisan trenssinsä edeltäjän, jonka ottivat omakseen brittiläiset upseerit ensimmäisessä maailmansodassa. Tästä yhteydestä juontuu myös trench coatin, “taisteluhautatakin”, nimi.
Thomas Burberryn johtotähdet – ammattitaito, innovatiivisuus ja suunnittelu – ovat tuoneet yhtiölle kotimaassaan Iso-Britanniassa kuninkaallisen hovihankkijan aseman ja pitäneet brändin muotimaailman huipulla, nyt jo yli 150 vuoden ajan.
Helsinki-Vantaan Duty Freen myymälässä portilla 34 saatavilla on Burberryn valikoimista naisten- ja miestenvaatteiden lisäksi asusteita ja aurinkolaseja. Tule ja ihastu – klassikko on asemansa ansainnut!
Lähteet: www.burberryplc.com, fi.wikipedia.org