Trendiasiantuntija Tytti Kurula kertoo muodista ja trendeistä aitiopaikalta. Hän työskentelee Urban View'ssa, joka on yksi harvoista trenditoimistojen agentuureista Suomessa.
Muotia ei keksitä. Muoti syntyy. Syntyyn vaikuttaa maailmanmenon kirjo aina luonnonmullistuksista maailmanpoliitiikkaan ja taidemaailmaan. Yhä enenevässä määrin trendeihin ja muotiin vaikuttavat tiede ja teknologia.
Muoti on ikiaikaista, mutta trendien ennustaminen on perua vasta 1900-luvun puolivälistä. Ala syntyi vaatteiden teollistumisen myötä tukemaan tuottajien tarpeita.
– Trendit vaikuttavat kaikkeen, vaikkei kuluttaja esimerkiksi saunaämpäriä ostaessaan sitä tule välttämättä ajatelleeksi! Tytti sanoo.
Väriennusteet saapuvat ensimmäisenä, kahta vuotta etuajassa, ja siitä edetään sesongin lähestyessä aina tarkempiin yksityiskohtiin vetoketjuennusteita myöten.
– Me emme sanele, mitä pitää tehdä, vaan annamme inspiraatiota, Kurula kuvailee rooliaan.
Tavallinenkin ihminen voi olla suunnannäyttäjä.
Ennusteissa vaikutteita imetään kaikkialta ja assosioiden. Niitä tehtäessä paneudutaan monialaisesti esimerkiksi ekologiaan, markkinatilastoihin ja kuluttajakäyttäytymiseen. Ennusteet sisältävät paljon tutkimustietoa, mutta myös intuitiota.
Joskus ennusteet toteutuvat, toisinaan tulee yllätyksiä. Joskus trendi-ilmiö syntyy nopeasti.
– Tavallinenkin ihminen voi olla suunnannäyttäjä. Kuuluisa muotisuunnittelija voi inspiroitua katukuvassa jostain näkemästään ja tuo sen työnsä kautta suureen tietoisuuteen.
Klassikkoesimerkki on Hush Puppies -tohvelikengät, joita myytiin hiljakseen markettien perällä, kunnes tietty porukka alkoi käyttää niitä New Yorkin trendiklubeilla, mistä muotisuunnittelijat bongasivat ne omiin catwalkeihinsa ja niiden myynti kasvoi leimahtaen.
Kun trendit eivät kiinnosta
Muotisuunnittelijat ovat trenditoimistojen vakioasiakkaita – tai sitten eivät. Ainakaan yksi ei ole: Daniel Palillo. Tämä helsinkiläinen muotisuunnittelija, jonka vaatteisiin Lady Gagakin on ihastunut, ei välitä trendeistä tuon taivaallista. Hän ei myöskään halua tulla kutsutuksi muotisuunnittelijaksi: "Käyntikortissani lukee creative person."
Haastattelu Daniel Palillon kanssa alkaa kehnosti. Matto lipeää jalkojen alta heti ensimmäisen kysymyksen kohdalla, kun utelen hänen melipiteitään naisten muodista.
– Minulla ei ole mitään mielipidettä naisten muodista.
Palillolle vaatteiden sukupuoli on irrelevantti. Hän ei suunnittele miesten tai naisten vaatteita, vaan yksinkertaisesti – vaatteita.
Entä mitä mieltä Palillo on trendeistä ja muodista.
– Trendit eivät kiinnosta yhtään. En ole ollut niistä innostunut ainakaan kymmeneen vuoteen. En seuraa trendejä, enkä voi mennä niiden mukana, sillä luon uutta.
En seuraa trendejä, enkä voi mennä niiden mukana, sillä luon uutta.
Inspiraatiosta kysyttäessä Palillo lämpenee, innostuu. Hänellä on ollut seitsemisen vuotta kestäneen uransa aikana jo useita työmetodeja ja tapoja inspiroitua.
Viimeisin inspiroitumisen tapa on ollut hyvin kokonaisvaltainen. Palillo on työskennellyt kuin metodinäyttelijät.
– Teemani muutama vuosi sitten oli moottoripyöräily. Elin kuin moottioripyöräilijä ja uppouduin rooliini niin, että jopa hankin Harley Davidsonin. Siitä syntyi mallistooni moottoripyörähenkisiä vaatteita, joissa on esimerkiksi liekkiprinttejä.
Viime kesänä Palillon saattoi nähdä kuljeskelemassa päivät pääksytysten kylpytakissa.
– Metodinäyttelin työtä vieroksuvaa slackerin roolia aamutakissa välinpitämättömänä ajelehtien. Siitä syntyi tämän kesän mallisto, jonka vaatteissa saattaa lukea esimerkiksi 'Work sucks'.
Palillon myyntiareenat ovat olleet alusta saakka Tokion, New Yorkin, Pariisin ja Milanon muotiviikot. Hänen vaatteitaan on ollut esillä myös esimerkiksi Pariisin Galerie Lafayette'essa ja New Yorkin New Museumissa.
Lennä muodin pääkaupunkeihin nopeasti Helsinki-Vantaalta:
- Milanoon 3 t 5 min
- New Yorkiin 8 t 45 min
- Pariisiin 3 t 5 min
Teksti: Irma Capiten
Kuvitus: Jaska Poikonen