Lentoyhtiöt ja lentoasemat joutuvat sitä vastoin koville. Halvat lentoliput ja kilpailu markkinaosuuksista syövät lentoyhtiöiden ja lentoasemien katteita.
– Lentolippujen keskihinnat ovat laskeneet viime vuosina, joten kustannustehokkuus kaikissa toiminnoissa on kaiken a ja o. Merkittäviin kustannuseriin, kuten polttoaineeseen, voimme sitä paitsi vaikuttaa vain rajallisesti, Finnairin myyntijohtaja Petri Vuori sanoo.
Vuoren mukaan muita keinoja erottautua on tarjota matkustajille monenlaisia tuotevaihtoehtoja lisämaksua vastaan, kuten parempaa matkustusmukavuutta pitkillä lennoilla, ja uusia lentokohteita.
Norwegianin viestintäpäällikkö Charlotte Holmbergh Jacobsson vahvistaa, että kilpailussa pärjää vain tarjoamalla kilpailukykyisiä hintoja.
– Tämä vaatii kevyen organisaation ja uusimmat koneet, jotka kuluttavat huomattavasti vähemmän polttoainetta ja vaativat vähemmän huoltoa.
– Helsinki-Vantaan huomattava etu on myös lyhimmillään 35 minuutin vaihtoaika, Vuori täydentää.
Lentoasemat kilpailevat lentoasemamaksuilla
Lentoasemien palveluistaan lentoyhtiöiltä perimien palvelumaksujen osuus eurooppalaisten lentoyhtiöiden kustannuksista on 4–10 prosenttia.
Suomen lentoasemia operoivan Finavian liikennemaksut ovat reaalisesti alentuneet vuodesta 2004 lähtien.
– Vuonna 2013 Helsinki-Vantaa oli Euroopan neljänneksi edullisin maiden päälentoasemien joukossa, ja vaihtomatkustamiseen liittyvien maksujen osalta jopa edullisin. Tällä on selvä positiivinen vaikutus kilpailukykyymme, Finavian viestintäjohtaja Mikko Saariaho selvittää.
Myös muiden suomalaisten lentoasemien hintataso on moneen muuhun maahan verrattuna edullinen.