Lentoliikennealueella sijaitsevan Asemataso 1 -alueen laajennuksen ansiosta lentoasemalle saadaan lisää konepaikkoja laajarunkokoneille.
Laajennustyöt käynnistyivät syksyllä 2014 muun muassa vanhan vesitornin ja lämpövoimalan purkutöillä. Marraskuussa alkoi louhinta, jonka aikana alueelta louhitaan noin 200 000 m3 kalliota.
Louhinnan jälkeen käynnistyy varsinainen uudisrakentaminen. Koko laajennuksen arvioidaan valmistuvan vuoden 2016 loppupuolella.
Ei vaikutusta matkustajien liikkumiseen - räjäytysäänet mahdollisia
Asemataso 1:n louhintatyöt tehdään lentoaseman lentoliikennealueella, joten niillä ei ole vaikutusta matkustajien liikkumiseen lentoasemalla.
Marraskuusta alkaen lentoasema-alueella voi kuitenkin ajoittain kuulua kallion räjäytysääniä.
Louhintaan liittyvät räjäytykset suoritetaan arkisin klo 10–13 sekä klo 19 eteenpäin.
Helsinki-Vantaa valmistautuu 20 miljoonaan matkustajaan
Finavian käynnistämä, noin 900 miljoonan euron kehitysohjelma valmistaa Helsinki-Vantaata palvelemaan 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuonna 2020.
Koko lentoasema-alue tulee uudistumaan tulevina vuosina merkittävästi: terminaalia laajennetaan, maaliikennejärjestelyjä parannetaan ja asiakaskokemusta kehitetään jatkuvasti.
Helsinki-Vantaalla on samaan aikaan käynnissä pysäköintitalo P5:n laajennustyöt, jonka myötä lentoasemalle saadaan 3 000 uutta parkkipaikkaa.
Myös lentoaseman palveluista uudistetaan: tulevina vuosina kentälle saapuu lähes 70 uutta tai uudistettua palvelupistettä. Lisäksi Saapuvat 2A -aula kokee täydellisen muodonmuutoksen.