– Helsinki-Vantaa on nyt entistäkin tehokkaampi ja houkuttelevampi, sanoo lentoasemajohtaja Ville Haapasaari Finaviasta.
Hän kertoo, että terminaali 2:een rakennettu avara ja valoisa turvatarkastuspiste sekä sen viisi uutta linjaa kasvattavat turvatarkastuksen kapasiteettia 40 prosenttia. Matkustajia palvelee turvatarkastuksissa nyt yhteensä 23 linjaa. Myös turvatarkastushenkilökunnan määrää on lisätty.
– Perjantaista 23. toukokuuta alkaen matkalle lähtö sujuu entistä nopeammin. Turvatarkastuksen jonotusajat ovat ruuhka-aikoina selkeästi aikaisempaa lyhyemmät. Pystymme palvelemaan yli 4 100 matkustajaa tunnissa, Haapasaari sanoo.
Samalla on parannettu lähtöselvityksen sujuvuutta. Finavia on hankkinut lisää kymmeniä automaatteja. Matkustajien käytössä on nyt yhteensä 62 lähtöselvitysautomaattia ja 14 bag drop -automaattia. Lentoyhtiöiden palvelutiskejä terminaalissa on entuudestaan 76 kappaletta.
Haapasaaren mukaan automaation lisääntyminen on lentoliikenteessä maailmanlaajuinen suuntaus. Itsepalvelu tuo matkustajille joustavuutta lähtöselvitysaikoihin, tasoittaa lentoaseman ruuhkahuippuja ja kasvattaa terminaalin kapasiteettia.
Tehokkaasti tuotetut lentoasemapalvelut tuovat lentoyhtiöille kustannushyötyä, mikä on viime kädessä edellytys myös maltillisille lentolippujen hinnoille.
Kautta aikojen merkittävin palvelu-uudistus Helsinki-Vantaalla
Sujuvuuden ja tehokkuuden parantamisen lisäksi Helsinki-Vantaalla uudistetaan palvelutarjontaa. Sitä Finavia kehittää yhdessä kumppaneidensa kanssa asiakkaiden toiveiden ja kuluttajatutkimusten pohjalta.
– Kyseessä on mittavin, koskaan Helsinki-Vantaalla kerralla tehty palvelu-uudistus. Lentoasemalla avataan noin 70 uutta tai uudistuvaa palvelupistettä. Muutokset tehdään pääasiassa vuoden 2014 aikana, sanoo liiketoimintajohtaja Anne Gullstén Finaviasta.
Ravintolatarjonta monipuolistuu ja kesällä avataan uusia kansainvälisten huippubrändien myymälöitä. Tavoitteena on vastata nykyistä paremmin kasvavan ja kansainvälistyvän matkustajakunnan kysyntään.
Uusia ravintolatulokkaita ovat esimerkiksi Grab and Fly, Urban Food Market, Freshly Made, Johan&Nyström sekä Two Tigers Sushi and Noodle. Kansainvälisestä muotitarjonnasta vastaavat muun muassa Hugo Boss, Burberry ja Ralph Lauren.
Muita lentoaseman huippumerkkejä tulevat olemaan Porsche Design, Armani Jeans, Versace Collection, Sunglasses, Bally, Loewe, Etro ja Montblanc.
Liikkuva laboratorio kutsuu matkustajat kehittämään lentoasemaa
Yllätyksellisyyttä ja elämyksiä matkustajille tuo TravelLab, liikkuva laboratorio. Sen avulla voidaan käytännössä testata matkustajilta saatuja ehdotuksia lentoaseman uusiksi palveluiksi. Testituloksia käytetään hyväksi matkustajakokemuksen kehittämisessä ja palveluita suunniteltaessa.
Kilpailu lentoyhtiöistä ja matkustajista on kansainvälisten lentoasemien välillä kiristynyt. Asiakaskokemuksesta on tullut yhä tärkeämpi erottautumistekijä.
– Mielenkiintoisten palveluiden ja hyvän asiakaspalvelun merkitys korostuu entisestään. Tutkimusten mukaan matkustajien tyytyväisyys Helsinki-Vantaata kohtaan on viime vuosina koko ajan parantunut. Tavoitteemme on, että tämä kehitys jatkuu, Haapasaari toteaa.
Matkustajat pääsevät kokemaan muun muassa perinteiset juhannustanssit, pop-up-joogaa sekä suomalaista kahvikulttuuria. TravelLab tuo testiin myös teknisiä palveluja. Tällaisia ovat esimerkiksi infotaulut, jotka antavat vinkkejä siihen, miten matkustajat voivat viettää aikaansa Helsinki-Vantaalla.
Matkustajat ovat testanneet TravelLabin ensimmäisiä palveluprototyyppejä toukokuun alkupuolelta lähtien.
Finavian kehitysohjelma tähtää lentoaseman kilpailukyvyn vahvistamiseen
Helsinki-Vantaan matkustajamäärä nousi viime vuonna ennätykseensä ja ylitti ensimmäistä kertaa 15 miljoonan matkustajan rajan. Kasvu on jatkunut myös tämän vuoden tammi-huhtikuussa, jolloin Helsinki-Vantaan matkustajien määrä on kasvanut noin viisi prosenttia.
Finavia kasvattaa aktiivisesti lentoliikennettä. Tänä keväänä uusina lentoyhtiöinä Helsinki-Vantaalla toimintansa ovat aloittaneet S7 ja Eurolot.
Finavian vuoden alussa käynnistämä 900 miljoonan euron kehitysohjelma kasvattaa lentoaseman kapasiteettia, kehittää palvelua ja parantaa liikennejärjestelyjä. Helsinki-Vantaa valmistautuu vastaanottamaan 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuoteen 2020 mennessä.
Matkustajamäärän nousu tuo alueelle kuudessa vuodessa noin 5 000 uutta, pysyvää työpaikkaa. Kehitysohjelman puolestaan arvioidaan tarjoavan työtä noin 14 000 henkilötyövuoden verran.
TravelLab: lentoasemajoogaa ja selfieitä Matkustus sujuvaksi bag drop -automaateilla